25.11.2016/11:45

Przed świętami sieci walczą na gazetki

Alkohole, artykuły typowo świąteczne oraz zabawki – takie produkty królowały przed ubiegłorocznym Bożym Narodzeniem na łamach gazetek promocyjnych sieci handlowych. Takie wnioski płyną z analizy ABR Sesta, która przeanalizowała również jakość świątecznych ekspozycji.

Instytut badawczy ABR Sesta zbadał gazetki benchmarkowe, obowiązujące od 2 listopada do 24 grudnia 2015 roku. Z analizy wynika, że sieci w tym okresie roku wydają zdecydowanie więcej gazetek. Średnia w 2015 roku dla kanału Cash & Carry to 2,7 gazetki w tygodniu, a w okresie świątecznym – 3,5 szt. Podobnie to wygląda w dyskontach i hipermarketach (średnia tygodniowa to 1,9 gazetki w całym 2015 roku, podczas gdy na święta to 2,3 szt.). W okresie od 2 listopada do 24 grudnia zarówno w 2014, jak i 2015 roku średnia liczba gazetek tematycznych oraz świątecznych, przypadająca na daną sieć w kanale, była wyższa od średniej za cały rok w danym kanale.

Stwierdziliśmy, iż 60 proc. gazetek tematycznych i świątecznych w sieciach kanału tradycyjnego w okresie przedświątecznym, zarówno w 2014, jak i 2015 roku, prezentowało alkohole, produkty związane z Bożym Narodzeniem oraz zabawki.

Rekordzista 600 razy na łamach

Gazetki, które dyskonty wydrukowały w okresie przedświątecznym, zarówno w 2015, jak i 2014 roku, były średnio dłużej aktualne niż gazetki z całego roku. W omawianym okresie sieć Aldi najbardziej wydłużyła średni okres obowiązywania swoich gazetek w porównaniu z całym 2015 rokiem. Biedronka w okresie przedświątecznym wydaje wiele katalogów tematycznych. Poza katalogami alkoholowymi ten dyskonter prezentuje ofertę wyposażenia kuchni, środki czystości („Czas na porządki”), jak również przedstawia ofertę tekstylną, związaną ze sportami zimowymi i wyjazdami w góry. Wiadomo jednak, że największa objętościowo jest publikacja dotycząca karnawału i świątecznych prezentów, ta gazetka, zawierająca ofertę produktów pod choinkę, ma aż 64 strony.

Najczęściej promowaną marką w ubiegłym roku była Nivea, która pojawiła się blisko 600 razy. Za nią uplasowały się dwie marki spożywcze: Winiary (producent Nestlé Polska), które miały 402 moduły promocyjne, oraz Knorr (Unilever Polska) – 366 modułów promocyjnych. Jeśli chodzi o słodycze, najczęściej promowano czekoladę Milka (296 modułów promocyjnych), Wedel – 282. W pozostałych kategoriach widać zdecydowany wzrost promocji marek Delecta oraz Bakalland.

Jeśli chodzi o promowane produkty, to zdecydowanym liderem jest margaryna Kasia 250 g w kostce (producent Unilever Polska), którą w poprzednim roku można było kupić już w cenie 1,35 zł w sieci supermarketów Piotr i Paweł. Widać, że sieć już od pewnego czasu chce zerwać z wizerunkiem delikatesów.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • seska 02.12.2016

    Handel w święta bardzo kwitnie.. Kto w czasie tej gorączki świątecznej ma ochotę wygrać ipada ? Chyba każdy dlatego polecam wypełnić ankiete https://www.ferratum.pl/blog/2016/11/22/europejski-barometr-swiateczny-ferratum , na temat finansów i prezentów świątecznych. Ankieta miła i szybka w odpowiedzi.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.