Przewagi konkurencyjne w handlu. Na co stawiają poszczególne sieci?
Unikatowe koncepty sklepów, dłuższe godziny otwarć, nietypowe kampanie promocyjne... Każda z sieci handlowych w nieco inny sposób próbuje wyróżnić się na rynku. Eksperci firmy Roland Berger w raporcie "Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020" podkreślają, że wyraźne działania zmierzające do odróżnienia się od konkurencji dostrzegalne są we wszystkich segmentach rynku.
- Sieci dążące do poszerzenia asortymentu kładą nacisk głównie na wprowadzanie do oferty świeżych produktów wysokiej jakości, testowanie nowych marek własnych, dań gotowych oraz współpracę z markami odzieżowymi - wyliczają analitycy firmy.
Jako przykład podają Biedronkę i Lidla - sieci mocno fokusujące się na kategoriach produktach świeżych i lokalnych, promowanych intensywnymi działaniami PRowymi i nieustannie poszerzanymi o nowe wyroby. W tym kontekście wymienić można niedawną kampanię Biedronki pod hasłem "Wiemy co dobre - Wspieramy naszych" albo wprowadzenie przez Lidla nowej marki własnej pod nazwą "Polska smakuje".
Biedronka kontynuuje także rozwój marek własnych, które w 2015 roku stanowiły około 50 proc. całkowitej sprzedaży. Eksperci Rolanda Bergera zauważają też, że z kolei supermarkety koncentrują się na współpracy z firmami odzieżowymi, oferując markowe ubrania w atrakcyjnych cenach.
- Wśród działań polegających na testowaniu nowych konceptów wyróżniają się głównie próby łączenia miejsca zakupowego z małą gastronomią w celu ulepszenia doświadczenia klienta, ale także zupełnie innowacyjne na skalę krajową projekty, takie jak wprowadzenie w kwietniu br. przez Biedronkę testowych automatów vendingowych we Wrocławiu - podkreślają przedstawiciele firmy w raporcie.
Eksperci Rolanda Bergera szacują, że pomimo obecnie małego rynku sprzedaży internetowej (ok. 1-2 proc. sprzedaży w sieciach, które prowadzą handel w tym kanale), rynek ten ma potencjał wzrostu do ok. 5 proc. całkowitej wartości rynku grocery w najbliższych latach. Ich zdaniem najbardziej obiecującym modelem sprzedaży i dystrybucji jest model click&collect dla segmentu dyskontów oraz supermarketów.
3 komentarze
-
13.09.2016
Rzeczywiscie panowie z Roland Berger nie pokazali sie tym razem z najlepszej strony... W ich "raporcie" niemal same oczywistosci......
-
12.09.2016
zgadzam się. delikatny przegląd portali internetowych, a nie pogłębiona analiza. chłopaki do roboty!!!!
-
12.09.2016
dość mało kompletna lista - raczej research online niż rzetelna analiza
13