12.09.2016/10:31

Przewagi konkurencyjne w handlu. Na co stawiają poszczególne sieci?

Unikatowe koncepty sklepów, dłuższe godziny otwarć, nietypowe kampanie promocyjne... Każda z sieci handlowych w nieco inny sposób próbuje wyróżnić się na rynku. Eksperci firmy Roland Berger w raporcie "Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020" podkreślają, że wyraźne działania zmierzające do odróżnienia się od konkurencji dostrzegalne są we wszystkich segmentach rynku.

- Sieci  dążące  do  poszerzenia  asortymentu  kładą nacisk głównie na wprowadzanie do oferty świeżych produktów  wysokiej  jakości,  testowanie  nowych marek  własnych,  dań  gotowych  oraz  współpracę  z markami odzieżowymi - wyliczają analitycy firmy.

Jako przykład podają Biedronkę i Lidla - sieci mocno fokusujące się na kategoriach produktach świeżych i lokalnych, promowanych intensywnymi działaniami PRowymi i nieustannie poszerzanymi o nowe wyroby. W tym kontekście wymienić można niedawną kampanię Biedronki pod hasłem "Wiemy co dobre - Wspieramy naszych" albo wprowadzenie przez Lidla nowej marki własnej pod nazwą "Polska smakuje".

Biedronka kontynuuje także rozwój marek własnych, które w 2015 roku stanowiły około 50 proc. całkowitej sprzedaży. Eksperci Rolanda Bergera zauważają też, że  z  kolei  supermarkety  koncentrują  się na  współpracy  z  firmami  odzieżowymi,  oferując markowe ubrania w atrakcyjnych cenach.

- Wśród działań polegających na testowaniu nowych konceptów  wyróżniają  się  głównie  próby  łączenia miejsca  zakupowego  z  małą  gastronomią  w  celu ulepszenia doświadczenia klienta, ale także zupełnie innowacyjne  na  skalę  krajową  projekty,  takie  jak wprowadzenie  w  kwietniu  br. przez  Biedronkę testowych automatów vendingowych we Wrocławiu - podkreślają przedstawiciele firmy w raporcie.

Eksperci Rolanda Bergera szacują, że pomimo obecnie małego rynku sprzedaży internetowej (ok. 1-2 proc. sprzedaży w sieciach, które prowadzą handel w tym kanale), rynek ten ma potencjał wzrostu do ok. 5 proc. całkowitej wartości rynku grocery w najbliższych latach. Ich zdaniem najbardziej obiecującym modelem sprzedaży i dystrybucji jest model click&collect dla segmentu dyskontów oraz supermarketów.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • vre 13.09.2016

    Rzeczywiscie panowie z Roland Berger nie pokazali sie tym razem z najlepszej strony... W ich "raporcie" niemal same oczywistosci......

  • roko 12.09.2016

    zgadzam się. delikatny przegląd portali internetowych, a nie pogłębiona analiza. chłopaki do roboty!!!!

  • flr 12.09.2016

    dość mało kompletna lista - raczej research online niż rzetelna analiza

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.