14.10.2016/14:17

Rośnie popularność płatności mobilnych w Europie. Innowacje wspierają ich rozwój

Liczba Europejczyków regularnie płacących przy pomocy urządzenia mobilnego potroiła się od 2015 r. (wzrost z 18 proc. do 54 proc.). Jednocześnie 79 proc. polskich konsumentów to użytkownicy płatności mobilnych – ludzie zarządzający swoimi pieniędzmi lub dokonujący płatności przy pomocy urządzenia mobilnego. Co ciekawe najszybsze tempo wzrostu korzystania z bankowości mobilnej notuje się w grupie wiekowej 55-64 lata

Jak wynika z badania nt. płatności elektronicznych Digital Payments Study 2016 przeprowadzonego na zlecenie Visa, liczba konsumentów regularnie korzystających przy dokonywaniu płatności z urządzeń mobilnych – smartfonów, tabletów czy urządzeń ubieralnych – potroiła się w ciągu ostatniego roku. Obecnie odsetek badanych regularnie płacących w ten sposób za różne towary i usługi wynosi 54 proc., w porównaniu z zaledwie 18 proc. respondentów, którzy deklarowali korzystanie z płatności mobilnych w tym samym badaniu w ubiegłym roku.

Badanie, które objęło ponad 36 tys. konsumentów korzystających z internetu w 19 krajach europejskich pokazuje, jak gwałtownie w ostatnich 12 miesiącach wzrosło korzystanie z rozwiązań cyfrowych do płatności. Rok temu 38 proc. badanych stwierdziło, że nigdy nie posługiwali się urządzeniem mobilnym przy płaceniu i nie mają takich planów. Obecnie takich osób jest już tylko 12 proc..

Dziesięć krajów, gdzie płatności mobilne są najbardziej rozpowszechnione, można podzielić na dwie kategorie: rynki rozwijające się, takie jak Turcja i Rumunia, które przeskakują kolejne etapy rozwoju tradycyjnych metod płatności, by od razu skorzystać z nowych technologii; oraz rynki rozwinięte – zwłaszcza kraje skandynawskie – które przestawiają się na nowe technologie w różnym tempie. W Polsce ponad trzy czwarte (79 proc.) respondentów to użytkownicy płatności mobilnych1. 63 proc. z nich korzysta z urządzenia mobilnego, by przelewać pieniądze dla przyjaciół i rodziny, a połowa płaci w ten sposób za jedzenie na wynos.

Co ciekawe, użytkownicy płatności mobilnych deklarują, że równie chętnie posługują się urządzeniami mobilnymi przy codziennych płatnościach, jak i przy zakupach na wyższe kwoty. W Polsce ponad 45 proc. z nich przy pomocy urządzenia mobilnego płaci za towary i usługi o dużej wartości np. wyjazdy wakacyjne czy artykuły elektroniczne. Wielu reguluje w ten sposób również stałe płatności, np. za domowe rachunki (60 proc.), czy kupuje bilety autobusowe i kolejowe (48 proc.).

Badanie pokazuje również, że bankowość mobilna jest coraz popularniejsza wśród konsumentów, niezależnie od ich wieku. Po raz pierwszy korzysta z niej ponad połowa europejskich respondentów we wszystkich grupach wiekowych. Choć tzw. millennialsi są tu nadal najliczniejszą grupą, inne szybko nadrabiają zaległości.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.