04.04.2017/07:12

Ranking producentów żywności najbardziej przyjaznych sklepom tradycyjnym

Brak ulubionych marek mleka na półkach i niekonkurencyjne, bo dużo wyższe niż w dyskontach i w innych sklepach wielkopowierzchniowych ceny – to problemy, na które codziennie napotykają klienci małoformatowych sklepów detalicznych. Nie wynikają one jednak ze złej woli ich właścicieli, a z polityki dystrybucyjnej i cenowej wielu czołowych producentów. Choć to właśnie w sklepach małoformatowych dokonywana jest niemal połowa zakupów dóbr szybkorotujących w Polsce, to część wiodących wytwórców zdaje się ignorować ten segment rynku. Są jednak też tacy, którzy pamiętają o handlu małoformatowym. To „Równi w Biznesie”, których ma promować ranking realizowany przez Polską Izbę Handlu.

Polska Izba Handlu od lat wspiera rozwój małoformatowych sklepów w Polsce i dba o ich konkurencyjną pozycję na rynku. Dlatego też zainicjowała program wyróżniający producentów, którym niezależna przedsiębiorczość oraz rynek małoformatowy nie pozostają obojętne. Ci, którzy chcą na nim aktywnie rozwijać swoją ofertę i biznes, zostaną nagrodzeni odznaczeniem „Równy w Biznesie” i poleceni uwadze właścicieli sklepów małoformatowych oraz osobom odpowiedzialnym za ich zaopatrzenie.

– Powodem problemów polskich sklepów małoformatowych są znaczące dysproporcje w podejściu wielu producentów do poszczególnych formatów sklepów. Niestety, ale znacząca część wiodących wytwórców konstruując swoje polityki sprzedażowe, kompletnie ignoruje możliwości i potrzeby niezależnych detalistów, w tamtych zrzeszonych w sieciach franczyzowych oraz ich klientów. Przez to sklepy małoformatowe nie mogą być konkurencyjne wobec wielkopowierzchniowego handlu, a konsumentom ogranicza się dostęp do ulubionych marek w dobrych cenach – mówi Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.

W pierwszej, kwietniowej odsłonie ocenie poddane zostały praktyki czołowych w Polsce producentów mleka. W tym celu zestawiono wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawano punkty w pięciu­­­ obszarach – cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty  – mających przypisaną odpowiednią wagę w finalnym wyniku.

Wyniki rankingu jasno pokazują, że najwięksi nie zawsze są pierwszymi. Na szczycie zestawienia znajdują się bowiem OSM Krasnystaw oraz OSM Radomsko. Z dużo potężniejszymi konkurentami wygrywają między innymi ceną, porównywalną  w handlu małoformatowym i wielkopowierzchniowym. Producenci ci nie dyskryminują małych  sklepów pod względem dystrybucji traktując je na równi z wielkoformatowymi. Z kolei Mlekovita – jeden z największych i najlepiej rozpoznawalnych wytwórców – znalazła się daleko w rankingu.

– Nie sposób jednak pominąć fakt, że choć to tendencja wiodąca, są od niej wyjątki. Na rynku są bowiem obecni – zarówno regionalni, jak i ogólnopolscy producenci – którzy sprawiedliwie traktują  oba kanały: mało- i wielkoformatowy. Udowadniają, że można w sposób zrównoważony rozwijać swój biznes w obu kanałach  sprzedaży i to właśnie ich chcemy w szczególny sposób wyróżnić – dodaje Waldemar Nowakowski.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.