28.11.2018/13:51

Reklama Allegro Smart! wprowadza w błąd – orzeczenie Komisji Etyki Reklamy

Zdaniem KER, spot reklamujący usługę Allegro Smart! narusza Kodeks Etyki Reklamy, ponieważ wprowadza klientów w błąd. Spot nie zawiera informacji o istotnych dla konsumentów warunkach korzystania z usługi.

Kampania promocyjna, prowadzona pod hasłem „Allegro Smart! Nawet 365 przesyłek za 49 zł”, dotyczyła wprowadzonej przez Allegro latem br. nowej oferty dostaw przesyłek, w ramach której kupujący mogą za jednorazową opłatą w wysokości 49 zł wykupić roczny abonament na darmowe przesyłki. Zgodnie z ofertą, pakiet mógł objąć nawet 365 przesyłek rocznie.

Reklama została zaskarżona do Komisji Etyki Reklamy. Skarżący przekonywał, że w spocie pominięto „bardzo ważny dla klientów fakt, że promocja obowiązuje przy zakupach za min. 40 zł u danego sprzedawcy”.

Allegro broniło się, argumentując, że głównym celem reklamy było zwrócenie uwagi użytkowników Allegro na nową usługę, dlatego nie zawierała ona odesłań do regulaminu. Jednak szczegółowe informacje o usłudze, w tym o minimalnej wartości zakupów w kwocie 40 zł były wyraźnie prezentowane na stronie internetowej usługi. Jednocześnie firma podkreśliła, że reklama nie jest już emitowana i zapewniła, że „w celu uniknięcia wątpliwości w przyszłości i dla podkreślenia, że reklamowana usługa Allegro Smart! jest dostępna pod pewnymi warunkami, w przygotowywanej obecnie nowej kampanii reklamowej została zawarta informacja, że szczegóły oferty dostępne są w regulaminie."

Zespół orzekający KER dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy. Zwrócił uwagę, że nie dochowano należytej staranności, zatem reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i zawiera treści, które mogą nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. Zespół uznał, że reklama nie zawiera informacji o istotnych warunkach/postanowieniach usługi ani odniesienia do regulaminu usługi Allegro Smart! i może wprowadzać odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanego produktu.

Zespół zalecił ponadto, by przy reklamowaniu usługi łączącej w sobie elementy finansowe, reklamodawca sięgnął po standardy i praktyki rynkowe utrwalone w branży finansowej, gdzie wszystkie istotne warunki usługi są zawarte w treści komunikatu reklamowego.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.