29.11.2013/17:47

Rekordowe targi EuroShop 2014 wskażą trendy

Dzięki rozwojowi e­‑handlu zakupy będą przyjemniejsze, a sklepy lepsze, bo ich właściciele będą musieli jakoś zachęcić klientów do odwiedzania stacjonarnych placówek. Pomóc w tym mają innowacyjne rozwiązania architektoniczne i oświetleniowe oraz nowoczesne urządzenia. Z wieloma będzie się można zapoznać podczas targów EuroShop 2014 – największej na świecie imprezy poświęconej wyposażeniu obiektów handlowych.

Sztuczne jeziorko dla testujących kajaki, głęboki na cztery metry szyb zalany wodą dla nurków, komora zimna z temperaturą ­‑28°C, gdzie sprawdza się śpiwory, oraz pomieszczenie, w którym imitowana jest tropikalna ulewa, by każdy mógł przekonać się o nieprzemakalności kurtki. To wszystko znajduje się w sklepie dla podróżników Globetrotter Ausrüstung w niemieckiej Kolonii. Odwiedzający placówkę klienci mogą przy okazji zaszczepić się przeciw tropikalnym chorobom, ubezpieczyć na życie oraz kupić bilet lotniczy w najdalszy zakątek świata. Według Michaela Gerlinga, prezesa niemieckiego EHI Retail Institute, badającego trendy w branży handlowej, sklep w Kolonii stanowi wzorcowy przykład placówki, która wykorzystuje atut stacjonarności, by wygrać z e­‑sklepami, oferującymi niższe ceny. – Rosnące znaczenie kanału online ma wpływ na kształtowanie powierzchni handlowych. Konsument przyszłości będzie potrzebował dodatkowych zachęt, aby wejść do klasycznego sklepu i w nim kupować. Dlatego takie inscenizacje będą zyskiwać na znaczeniu, podobnie jak serwis, doradztwo i osobisty kontakt z klientem – opisuje Gerling. Jak zauważa, coraz więcej placówek stawia na usługi. Dotyczy to również sklepów spożywczych. Własny rozbiór mięsa już nie wystarcza, teraz klientów przyciągają takie atrakcje, jak np. prywatna palarnia kawy.

Sklep z palarnią kawy

Stacjonarne placówki muszą walczyć o klientów, bo już jedna dziesiąta całej sprzedaży w Niemczech przechodzi przez kanał internetowy. EHI Retail Institute szacuje, że za dekadę co czwarty produkt kupiony u naszych zachodnich sąsiadów będzie zamówiony przez Internet. Przed podobnymi wyzwaniami stoi wiele europejskich rynków, gdzie udział kanału internetowego w sprzedaży rośnie o około 8 proc. rocznie. W rywalizacji z e­‑handlem sklepom i galeriom handlowym mają pomóc nowoczesne technologie, które zaczynają odgrywać w tych miejscach coraz ważniejszą rolę. Z najnowszymi trendami w dziedzinie wyposażenia placówek handlowych, a także zwiększania ich funkcjonalności i atrakcyjności, będzie się można zapoznać podczas targów EuroShop 2014, które odbędą się w dniach 16­‑20 lutego 2014 roku w Düsseldorfie.

Cały świat w jednym miejscu

Pierwsza edycja imprezy w 1966 roku zgromadziła 331 wystawców. Z ich ofertą zapoznało się 30 000 gości. W 2011 roku wystawców było ponad sześć razy więcej, a powierzchnia ekspozycyjna przekroczyła 100 000 mkw. Targi odwiedziło blisko 100 000 gości z 92 krajów. Organizatorzy zapewniają, że przyszłoroczna impreza będzie jeszcze większa i pierwszy raz odbędzie się aż w 16 halach. – 58 proc. odwiedzających to osoby decydujące lub współdecydujące o inwestycjach w sklepach – tłumaczy sens zaprezentowania się na EuroShop Elke Moebius, dyrektor targów. Handel detaliczny to największa grupa docelowa, do której skierowana jest impreza.
O tym, że w Düsseldorfie warto bywać, wie coraz więcej polskich firm, których w przyszłym roku przyjedzie do Niemiec o ponad 20 więcej niż w 2011 roku. – Targi pozwoliły nam wejść na rynki pozaeuropejskie. Pojawiamy się w Düsseldorfie regularnie, bo to nie tylko okazja do śledzenia trendów, ale także do spotkań na żywo z kontrahentami, których wcześniej znaliśmy jedynie z e­‑maili i telefonów – wyjaśnia Piotr Brysiak, dyrektor handlowy w firmie Mago, która na EuroShop wystawia się od 1996 roku. W podobnym tonie wypowiada się Maciej Witkowiak, prezes Inter­‑Mark Group: – Tu w jednym miejscu i czasie są wszyscy najważniejsi ludzie z branży. Naszą obecnością wysyłamy im sygnał, że wciąż działamy i mamy się dobrze – tłumaczy. 
Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 11-12 (130) Listopad - Grudzień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.