03.11.2020/08:28

Restauracje mogą nie przetrwać bez pomocy. Dostawy na wynos nie rekompensują utraty przychodów

Jedzenie na wynos nie cieszy się w Polsce tak dużym powodzeniem, aby restauracje mogły przetrwać okres lockdownu bez pomocy państwa – czytamy w „Rzeczpospolitej”.

Dla niektórych restauratorów ograniczenie w działalności restauracji, które obowiązuje od tygodnia, oznacza spadki przychodów nawet o 80-90 proc.  

Anna Bielecka, rzecznik Pyszne.pl mówi, że jej firma nie zaobserwowała w ostatnich dniach odbiegającej od normy liczby zamówień. Rośnie za to liczba zgłoszeń restauracji. W październiku znacznie przewyższa liczbę z tego miesiąca z lat poprzednich.

W podobnym tonie wypowiada się Paweł Aksamit z firmy Stava, zajmującej się obsługą dostaw. Według prezesa firmy, zauważalny jest znaczący wzrost zainteresowania ze strony restauracji, ale za wzrostem liczby nowych lokali nie podąża wzrost zamówień.

Duzi operatorzy restauracyjni, tacy jak McDonald’s Polska czy Amrest przyznają, że zamówienia z dowozem nie rekompensują utraty obrotów spowodowanej zamknięciem lokali.

Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. relacji korporacyjnych McDonald's Polska powiedziała „Rzeczpospolitej”, że maksymalny spadek sprzedaży, jaki zanotowała firma w czasie lockdownu, wyniósł 70 proc., a to poziom, którego restauracje nie są w stanie odrobić, działając w ograniczony sposób, bez otwartych sal jadalnych.

Stava obserwuje lawinowo rosnące zainteresowanie dowozami zakupów. – Sieci handlowe i niezależne sklepy zgłaszają się do nas, żeby w kilka dni uruchomić im dostawy – mówi Paweł Aksamit.

Na zamknięciu lokali rośnie też Glovo, które oprócz dostaw jedzenia realizuje dostawy ze sklepów. Firma rozszerzyła współpracę z detalistami. Zawarła umowy z sieciami Biedronka, Carrefour czy Auchan, a także nawiązała współpracę BP.

Nie wszyscy restauratorzy chcą lub mogą sprzedawać „na wynos”. Według danych Bisnode, cytowanych przez dziennik, od stycznia do końca września br. w Polsce zawiesiło działalność prawie 4,5 tys. firm gastronomicznych. Najwięcej z nich zrobiło to w marcu br. (1007), ale we wrześniu 2020 r. liczba przedsiębiorców zawieszających działalność wyniosła 854.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.