02.11.2016/11:37

Robot na kasie, robot jako konsultant przy zakupach online

Firma Mastercard zamierza wprowadzić tzw. chatboty, czyli automatycznych asystentów opartych na sztucznej inteligencji. Dzięki nim konsumenci będą mogli realizować transakcje, zarządzać finansami oraz dokonywać zakupów przy użyciu czatów i komunikatorów internetowych czy SMS-ów. A w planach są roboty mogące zastąpić kasjerów.

– Jesteśmy przekonani, że oparta na sztucznej inteligencji konwersacja pomiędzy firmą a jej klientem może zapewnić lepszą obsługę w tych miejscach i na tych platformach, które już teraz cieszą się zainteresowaniem – mówi Kiki Del Valle, wiceprezes ds. programu Commerce for Every Device w Mastercard. – Nasze laboratoria już od jakiegoś czasu testują możliwości integracji kluczowych produktów i usług Mastercard z różnymi platformami komunikacji z konsumentami. Obecnie wchodzimy w nową fazę testów, w ramach której opracowujemy boty zdolne do rozmowy, w naturalny sposób włączające się do codziennego życia konsumentów. Rozwiązanie takie ułatwi naszym partnerom wprowadzenie bardziej konwersacyjnego podejścia do obsługi klienta.

Bot dla sprzedawców umożliwia konsumentom prowadzenie konwersacji ze sprzedawcą i sfinalizowanie transakcji bez potrzeby sięgania po portfel, otwierania aplikacji zakupowej czy stania w kolejce. Może obsługiwać różne segmenty handlu i usług – od linii lotniczych po sprzedaż detaliczną.

Automatyzacja procesu zakupowego oraz obsługi klienta staje się coraz bardziej zauważalna, a tzw. chatboty, czyli automatyczni asystenci, to dużo więcej niż tylko ciekawostka, która budzi zainteresowanie z powodu swojej nowości. Konsumenci chętnie korzystają z technologii w czasie zakupów, ponieważ oferują one zupełnie nowe możliwości, dotyczące porównywania ofert, wygody zakupów, jak również dopasowania oferty i sposobu obsługi do indywidualnych oczekiwań. Według firmy badawczej Gartner, już ośmiu na dziesięciu konsumentów korzysta z różnego rodzaju rozwiązań technologicznych w czasie zakupów – komentuje Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe.

Wskazuje, że chatboty mogą nie tylko znacząco obniżyć koszty obsługi klienta w branży handlowo-usługowej, ale też pozwolą konsumentom szybko uzyskać szczegółowe informacje i dostęp do spersonalizowanych ofert generowanych dzięki rozwiązaniom Big Data. Co więcej, potrafią już obsługiwać klientów w najbardziej naturalny dla nich sposób, czyli poprzez rozmowę. Można zatem powiedzieć, że sztuczna inteligencja otwiera nowy rozdział w historii rozwoju handlu.

Ekspert Mastercard zwraca też uwagę, że w przypadku sklepów fizycznych klienci przyzwyczaili się już do samoobsługowych i bezgotówkowych kas w supermarketach.

– Kolejnym krokiem będzie zaangażowanie robotów bazujących na podobnych rozwiązaniach sztucznej inteligencji, co wirtualni asystenci. Już w tym roku Mastercard uruchomił testy robota Peppera, który rozumie ludzką mowę, logicznie odpowiada na pytania, co pozwala na realizację zakupu i bezgotówkowej płatności – mówi Aleksander Naganowski.
Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.