02.08.2017/06:58

RODO to potężne wyzwanie dla sektora handlu i dystrybucji - komentarz DZP

Nowe europejskie rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) będzie miało duży wpływ na sektor handlowy i dystrybucyjny na polskim rynku. I bynajmniej nie chodzi tylko o tych przedsiębiorców, którzy posiadają szerokie bazy klientów indywidualnych – kontrahenci ujawnieni w CEIDG również objęci są regulacją RODO.

O samym rozporządzeniu bardzo często mówi się jako o rewolucji. I faktycznie, w wielu przypadkach zaskoczenie przedsiębiorców w zakresie wymagań prawnych, jest duże. - Dopiero w trakcie realizacji projektu okazuje się, że część rozwiązań jest już dosyć dobrze znana i rozpoznana - jak chociażby kwestie podstaw przetwarzania danych osobowych czy warunków prawnych prowadzenia marketingu towarów i usług – komentuje Bartosz Marcinkowski, partner Domański Zakrzewski Palinka.

- Jednak przy bliższej, szczegółowszej analizie regulacji ujawnia się szereg istotnych detali niosących nową jakość. Na przykład nawet powiedzenie, że już dziś obowiązują przepisy dotyczące obowiązku informacyjnego i że RODO również taki obowiązek przewiduje, byłyby wnioskiem nadmiernie powierzchownym. Istotnym zadaniem pracy doradcy prawnego jest „przełożenie” regulacji RODO na konkretne działania i kroki prawne – podkreśla Bartosz Marcinkowski.

Jak wyjaśnia ekspert DZP wstępem do projektu wdrożeniowego RODO zawsze jest proces inwentaryzacyjny diagnostyczny („inwentaryzacyjny”), który pozwala rzetelnie ocenić jakie zasoby, gdzie i w jakim celu są w firmie gromadzone. Według Bartosza Marcinkowskiego dopiero mając tę wiedzę i świadomość można podejmować decyzje odnośnie prowadzenia projektu. Dobrze przeprowadzony proces inwentaryzacji procentuje w trakcie całego, wielomiesięcznego projektu, i w znacznej mierze przesądza o jego rezultatach.

- Jednocześnie można, i do tego zachęcamy, podchodzić do RODO do szansy optymalizacji działania firmy. Niewątpliwie jest to szansa na „oczyszczenie” organizacji ze zbiorów, które nie mają przydatności gospodarczej, a rodzą ryzyka i ciężary związane z przetwarzaniem danych osobowych. RODO może być też wykorzystane do podniesienia wiarygodności biznesu i zwiększanie jego wartości – tłumaczy partner Domański Zakrzewski Palinka.

Jak podkreśla Bartosz Marcinkowski prawidłowo zebrane, dające dużo możliwości biznesowych bazy danych osobowych stanowią wszak istotną wartość firmy. Ponadto odpowiednie przygotowanie i wdrożenie RODO wpływa istotnie na bezpieczeństwo przedsiębiorstwa.

- Zatem z jednej strony ustawodawca nie dostarcza na poziomie przepisów jasnych wytycznych w zakresie wymogów bezpieczeństwa danych osobowych, ale w kontekście niedawnych zdarzeń i ataków hackerskich przegląd własnej infrastruktury IT, szkolenia dla pracowników, odpowiednie procedury i przede wszystkim świadomość wartości informacji jest nie do przecenienia – wyjaśnia ekspert.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.