01.09.2016/14:44

Rosną obroty w małych sklepach ale spada liczba transakcji

Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w lipcu 2016 r. W lipcu 2016 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były o 4 proc. wyższe niż rok wcześniej i o 1 proc. wyższe niż miesiąc wcześniej, mimo iż liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie odpowiednio o 3 proc. i o 2 proc. – wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku.

Większe wpływy do kas to w dużej mierze zasługa większych wydatków na wyroby tytoniowe (w lipcu wartość ich sprzedaży wzrosła o 10 proc. w ujęciu rdr i 4 proc. mdm) i napoje alkoholowe. W lipcu br. klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgali m.in. po wódki - wydatki na wódki czyste wzrosły rdr o 4 proc., natomiast na smakowe o 18 proc . Wyraźnie lepiej niż przed rokiem oraz przed miesiącem sprzedawały się też whisky oraz wino stołowe.

Wydatki na piwo, które jest najczęściej kupowanym produktem w sklepach małoformatowych (w lipcu pojawiało się aż na 27 proc. paragonów) utrzymały się na poziomie z czerwca br., ale już w porównaniu z lipcem 2015 r. odnotowano spadek wartości sprzedaży i liczby transakcji o 4 proc. Kapryśna pogoda i niewielka liczba upalnych dni w lipcu, która przyczyniła się do spadku popytu na piwo, nie sprzyjała również producentom napojów i lodów. W ostatnim miesiącu liczba paragonów, na których występowały lody, spadła o 11 proc. w porównaniu do lipca 2015 r. i o 14 proc. w porównaniu do czerwca br.

Wartość sprzedaży napojów była o niespełna 1 proc. niższa niż przed rokiem, a w porównaniu z czerwcem spadła o około 3 proc . Klienci sklepów małoformatowych mniej niż przed miesiącem wydawali m.in. na wody czyste (spadek o 10 proc.), smakowe (spadek o 14 proc.),a także na soki, nektary i napoje niegazowane.

Lipiec wielu osobom kojarzy się rozpoczęciem sezonu na przetwory z warzyw – potwierdzają to dane z paragonów, z których wynika, że w ostatnim miesiącu w sklepach małoformatowych wyraźnie wzrosła sprzedaż m.in. octu (wydatki były trzykrotnie wyższe niż w czerwcu) i przypraw.

Prawie dwukrotnie wyższe niż w czerwcu były też wydatki na spirytus wykorzystywany do przyrządzenia nalewek owocowych. Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w lipcu 2016 r. wyniosła 12,6 zł, czyli o prawie 7 proc. więcej niż w lipcu 2016 r. i o niespełna 5 proc. więcej niż w czerwcu br.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • klient 01.09.2016

    wzrost obrotów powoduje wzrost cen i tylko wzrost cen

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.