30.12.2019/16:31

Rosnące koszty największym wyzwaniem dla handlu zdaniem analityków

Rosnąca presja na wzrost kosztów - zwłaszcza wynagrodzeń – spowoduje, że spółki handlowe z sektora FMCG będą musiały w 2020 roku szukać możliwości poprawy efektywności operacyjnej – oceniają analitycy cytowani przez portal bankier.pl.

Piotr Bogusz, analityk BM mBanku uważa, że ten rok w branży handlu FMCG można uznać za udany. Spółki korzystały z mocnego otoczenia konsumenckiego, które wspierało sprzedaż porównywalną. - Dobre odczyty było widać w Biedronce, czy Dino i to mimo zaostrzenia zakazu handlu w niedziele. Widoczna była jednocześnie presja ze strony kosztów wynagrodzeń. Sprzedaż porównywalna była jednak na wysokim poziomie, więc nie odbijało się to negatywnie na marżowości największych sieci - powiedział Piotr Bogusz.

Zdaniem Krzysztofa Kawy, analityka Ipopema Securities, wyniki spółek detalicznych w nadchodzących kwartałach będą jednak w dalszym ciągu wspierane korzystnym otoczeniem makroekonomicznym.

Analitycy są zgodni, że na branżę handlową mocno wpłynie podwyżka płacy minimalnej. Może ona przełożyć się na specjalizację handlu i zmniejszenie liczby niezależnych sklepów. Duża część podwyżki płacy minimalnej ma być przeznaczona konsumpcję, co będzie odzwierciedlone w wartości koszyka zakupowego.

Skorzystają z tego liderzy rynku, którzy według ekspertów są bardziej efektywni kosztowo i przychodowo. Nie dotkną ich tak mocno wzrosty kosztów, a spodziewane podwyżki płac wrócą do nich w postaci lepszej sprzedaży.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.