22.10.2020/16:00

Rośnie sprzedaż tych wędlin, które wpisują się w trend naturalności

Popularność naturalnych wyrobów mięsnych stale rośnie. Konsumenci przywiązują coraz większą wagę do tego, z czego produkt się składa, w jaki sposób powstał, oraz jak wpływa na zdrowie.

Oferta produktów mięsnych jest na polskim rynku bogata, a ich sprzedaż utrzymuje się od lat na stabilnym poziomie. Obecnie jednak dochodzi do pewnych przetasowań wewnątrz kategorii. Wyraźnie rośnie sprzedaż tych produktów, które wpisują się w trend zdrowego odżywiania. – Doskonale rozumiemy ten trend, dlatego przez cały bieżący rok konsekwentnie udoskonalamy i powiększamy asortyment linii Tarczyński Naturalnie. Stawiamy na naturalność produktów oraz kreowanie zdrowych nawyków żywieniowych, zgodnie z ideą marki „jesz lepiej, żyjesz lepiej” – mówi Tomasz Tarczyński, dyrektor marketingu firmy Tarczyński.

Dodaje, że Polacy coraz częściej zwracają uwagę na jakość posiłków, a szczególnie śniadań. – Wynika to nie tylko z ich postaw, ale i świadomego stylu życia. Wierzymy, że dzięki naszym produktom i ogólnopolskim kampaniom będziemy inspirować konsumentów do mądrego odżywiania – podkreśla nasz rozmówca.

Czyste marki w natarciu

W ocenie Waldemara Jakubusa, dyrektora ds. sprzedaży i marketingu w firmie Dobrowolscy, trend naturalności w segmencie produktów mięsnych przybiera na sile już od dekady. – Dużo się o nim mówi, czego wynikiem jest intensywny ruch czystych marek, które cały czas zyskują na popularności. Dodatkowo proces ten napędza sam konsument, który chce inwestować w żywność dającą spokój ducha o własne zdrowie i samopoczucie – tłumaczy ekspert. – Czyste etykiety, produkty bio czy eco, na bazie polskich surowców, to bardzo ważny trend dla stabilnych firm, które realizują strategię długofalowego rozwoju i nie chcą produkować wyrobów tanich, a wiarygodna marka to dla nich podstawa – dodaje.

Również pandemia koronawirusa sprawia, że dla zdecydowanej większości konsumentów zdrowie znalazło się na szczycie listy priorytetów. – Naszym zadaniem jest nadążanie za wymaganiami rynku, a nawet bycie o krok przed nimi, dlatego już mamy przygotowane kolejne produkty, które wyróżnia wysoka jakość, wysoka zawartość mięsa, tradycyjne wędzenie oraz czyste etykiety – zaznacza Jakubus.

Gdyby nie ta cena…

Choć rynek naturalnych produktów mięsnych rośnie, to jednak musi się on mierzyć z różnymi problemami. Głównym czynnikiem hamującym rozwój kategorii, a zwłaszcza produkcję certyfikowanych wędlin bio czy organic jest cena surowca, która jest kilkukrotnie wyższa w porównaniu do ceny surowca nie posiadającego certyfikatu. – Cena wędliny wytworzonej z takiego mięsa będzie poza możliwościami zakupowymi większości konsumentów. Ponadto, konsumenci zorientowani na produkty bio i teoretycznie mogący zapłacić tak wysoką cenę za produkt, zazwyczaj nie wybierają produktów przetworzonych, jak również bardzo często ograniczają spożycie mięsa – zauważa Alicja Kosmala-Protorska, dyrektor w firmie Tako.

Zaznacza przy tym, że wysoka cena surowca jest oczywiście uzasadniona – składniki pasz musza być uprawiane w systemie ekologicznym, do takiej hodowli należy dobrać również odpowiednią, najlepiej rodzimą rasę , która będzie bardziej odporna na infekcje i oczywiście czas potrzebny do osiągnięcia masy ubojowej jest zdecydowanie dłuższy niż w przypadku hodowli prowadzonej w sposób zwyczajowy.

Z krótką etykietą

W podobnym tonie wypowiada się Łukasz Dominiak, dyrektor ds. public i government relations w Grupie Animex. – Segment wędlin bio jest niewielki i nie stanowi o sile całej branży. Dla wielu konsumentów w Polsce elementem wykluczającym regularne nabywanie produktów bio może być wyższa cena. Chcąc produkować wędliny bio, wszystkie ogniwa w łańcuchu produkcyjnym, a także np. stosowane przyprawy czy dodatki, podlegają odpowiedniej certyfikacji – wyjaśnia ekspert.

Podkreśla on, że jedną z kluczowych zasad Animeksu jest ciągłe dążenie do zaspokajania potrzeb konsumentów poszukujących produktów ponadprzeciętnych, ale w przystępnej cenie. – Dlatego stawiamy na pozbawioną sztucznych dodatków czystą etykietę, naturalne przyprawy oraz redukcję wagi opakowania. Jeden z naszych flagowych produktów, czyli popularne Berlinki, to teraz jedynie 5 gramów plastiku wykorzystane w opakowaniu, co czyni nas jednym z krajowych liderów w tym obszarze – wskazuje Dominiak.

Ekologia i recykling

Zmiana zachowań konsumentów nie ogranicza się tylko do częstszego wybierania produktów naturalnych, ale wiąże się także ze wzrostem świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju i ekologii. – Rośnie liczba fleksitarian, czyli osób, które mięso wybierają jako składnik swojej diety, jednak nie koniecznie włączają je do codziennego jadłospisu – komentuje Agnieszka Kwietniewska, specjalistka ds. marketingu z Goodvalley. Fleksitarianie przywiązują dużą wagę do dwóch aspektów. – W grupie osób do 35 roku życia duże znaczenie przy wyborze produktów odgrywają kwestie związane z ekologią, czyli opakowania z recyklingu czy ślad węglowy produktu. Natomiast osoby powyżej 35 lat zwracają większą uwagę na aspekt zdrowotny, czyli szukają produktów bez konserwantów, z chowu bez antybiotyków, z czystą etykietą – tłumaczy nasza rozmówczyni.

Również Bogusław Miszczuk, prezes Grupy Sokołów, zauważa, że wśród konsumentów coraz częściej zaobserwować można postawę odpowiedzialności za otaczające nas środowisko. – Także od producentów oczekują oni aktywności w ramach idei zrównoważonego rozwoju. Sokołów od lat podejmuje takie działania, które są związane z ochroną środowiska, w szczególności z ograniczeniem negatywnego wpływu na przyrodę i otoczenie oraz zmniejszeniem zużycia zasobów naturalnych – akcentuje. Szef Sokołowa zaznacza, że należy spodziewać się dalszego wzrostu zainteresowania Polaków produktami naturalnymi, choć nie do końca jest pewne, jak pandemia wpłynie na szybkość rozwoju tego trendu.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Jolaa 08.11.2020

    Ja kupuję zdrowe wędliny w sklepie Kiszeczka, to mała firma, która dba o to, żeby wyroby były pyszne i zdrowe, a nie ostrzyknięte jakimiś dodatkami... Nie dziwię się, że ludzie kupują produkty coraz wyższej jakości. :-)

  • StopZabianiu 23.10.2020

    Nie wiem jak można jeść,... Coś takiego 😟

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także