Ruszył nanosklep sieci Albert Heijn. W Polsce wdroży go wkrótce Żabka
W tym tygodniu, tuż przy wejściu na amsterdamskie lotnisko Schiphol, uruchomiony został nanosklep sieci Albert Heijn. Powstał on przy współpracy detalisty z firmą AiFi, która przygotowuje podobne sklepy również dla sieci Żabka w Polsce oraz dla Carrefoura we Francji.
Placówka testowana będzie w tej lokalizacji przez nieco ponad dwa dwa miesiące (do końca stycznia 2020 r.). Sklep postawiony został w miejscu, które jest dostępne dla wszystkich osób udających się na lotnisko, bądź opuszczających je.
Sklep ma powierzchnię zaledwie 14 mkw. Aby wejść do placówki, klient musi przyłożyć do drzwi kartę płatniczą. W środku sklepu nie ma żadnych pracowników ani kas. Klient samodzielnie wybiera produkty, pakuje je i wychodzi z obiektu. Gdy będzie mijał drzwi, płatność za zakupy zostanie automatycznie naliczona. Istnieje także opcja podejrzenia listy zakupów, w celu upewnienia się, że nie wystąpił żaden błąd. Co ciekawe, sklep przy lotnisku Schiphol nie będzie otwarty przez cały dzień, a jedynie w godzinach od 8 rano do 8 wieczorem.
Sieć Albert Heijn już nieco wcześniej, bo we wrześniu, uruchomiła podobny nanosklep w swoim biurze w Zaandam. Placówka ta służyła jednak tylko do zamkniętych testów, w których brali udział wyłącznie pracownicy firmy.
Projekt stworzony przez technologiczną firmę AiFi we współpracy z ING dla sieci sklepów Albert Heijn jest ważny również z punktu widzenia polskiego rynku. To dlatego, że w styczniu 2019 r. współpracę z amerykańskim AiFi nawiązała Żabka. Największa sieć sklepów convenience w Polsce planuje wprowadzenie na polski rynek bezobsługowych placówek. W lutym przedstawiciele Żabki zdradzili, że uruchomienie pierwszego nanosklepu możliwe jest jeszcze przed końcem obecnego roku.
Aifi przygotowuje dla Żabki tak naprawdę nie jeden, lecz dwa koncepty sklepów: express store i nano store. Pierwszy to hybryda sprzedaży tradycyjnej i automatycznej, drugi jest pozbawioną obsługi, w pełni zautomatyzowaną placówką.
Koncept nano, samoobsługowego sklepu Żabka, to projekt kontenera, niemal gotowego do podłączenia, który może działać bez personelu, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. AiFi zapewnia, że projekt został w pełni dostosowany do wysokich norm prawnych obowiązujących w Europie, by być bezpiecznym i nie naruszać prywatności klientów. Jak wyjdzie to w praktyce, przekonamy się już niebawem.
Współpracę z AiFi nawiązał także Carrefour, na razie tylko na rynku francuskim. W październiku br. sieć wystartowała z zamkniętymi testami konceptu sklepu o nazwie Carrefour Flash. Pilota potrwać ma sześć miesięcy. Placówka Carrefour Flash ma 56 mkw. powierzchni i oferuje 1500 indeksów produktowych, głównie żywność organiczną, świeżą i suchą/pakowaną.
Nowy sklep Carrefoura jest w stanie automatycznie rozpoznawać, co znajduje się w koszyku zakupowym klienta. Płatności można dokonać za pośrednictwem karty kredytowej, telefonu (Carrefour Pay) lub - co wydaje się najbardziej istotne - dzięki technologii rozpoznawania twarzy.
7