27.02.2017/11:12

Rynek handlowy w Polsce pod znakiem rozbudów i rewitalizacji - raport Colliers Int.

Jak wynika z raportu Colliers International podsumowującego rynek powierzchni handlowych w 2016 r., w ubiegłym roku na rynek trafiło ponad 400 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego około 320 000 mkw. w ramach nowych inwestycji, a 80 tys. w wyniku rozbudów istniejących obiektów. Tym samym na koniec 2016 roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyły 11,2 mln mkw.

W ubiegłym roku centra handlowe powstawały głównie w ośmiu największych aglomeracjach (58%) oraz w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (39%). Łącznie do użytku oddano 16 nowych centrów handlowych o powierzchni około 320 tys. mkw. Roczną podaż zdominowała długo wyczekiwana Posnania o powierzchni najmu blisko 100 tys. mkw. oddana w stolicy Wielkopolski. Po jej otwarciu poziom nasycenia powierzchnią handlową w Poznaniu wyniósł 862 mkw./1 000 mieszkańców – najwięcej wśród dużych aglomeracji, natomiast spośród miast regionalnych najbardziej nasycony jest Lublin (959 mkw./1 000 mieszkańców).

Wyłączając Posnanię, wśród obiektów dostarczonych na rynek w 2016 roku przeważały centra średniej wielkości (o powierzchni mniejszej niż 25 tys. mkw. GLA), takie jak Galeria Glogovia, Karuzela Września, Galeria Tomaszów Mazowiecki czy Quick Park Mysłowice.

20% nowo dostarczonej podaży stanowiły rozbudowy istniejących projektów. Największe powierzchniowo rozbudowy związane były ze wzbogacaniem centrów handlowych o wolnostojące sklepy, np. sklep meblowy Agata w PH Targówek w Warszawie czy sklep z art. budowlanymi Leroy Merlin w Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze.

– W 2016 roku aktywność właścicieli centrów handlowych zwróciła się w kierunku rewitalizacji, modernizacji i rozbudów – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.

Najwyższa wartość wskaźnika pustostanów wśród aglomeracji odnotowana została w Poznaniu (5,1%), najniższa natomiast w Warszawie (1,9%). Wśród miast regionalnych najwięcej dostępnej powierzchni było w Radomiu, Bydgoszczy i Lublinie, a najmniej w Bielsku Białej i Rzeszowie.

Najwyższy poziom stawek czynszów typu prime za powierzchnię handlową zlokalizowaną w najlepszych centrach handlowych odnotowano w Warszawie (112-117 EUR/mkw./miesiąc).
Na pozostałych największych rynkach stawki wahały się w przedziale 35-45 EUR/mkw./miesiąc.

Rynek handlowy w największych aglomeracjach

Warszawa – pozostaje niezmiennie największym i najbardziej konkurencyjnym rynkiem handlowym w Polsce. Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji wyniosła na koniec 2016 r. ok. 1,5 mln mkw. W minionym roku otwarto tu trzy nowe centra handlowe (Galeria Wołomin, Gondola Legionowo, Galeria Grodowa Grodzisk Mazowiecki) oraz rozbudowano dwa kolejne (Atrium Promenada i PH Targówek), co przyniosło ponad 72 tys. mkw. GLA nowej powierzchni handlowej. Obecnie w budowie znajduje się ok. 136 tys. mkw. GLA, z czego największymi obiektami są Galeria Młociny (70 tys. mkw. GLA) i Galeria Północna (64 tys. mkw. GLA).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.