29.05.2017/13:27

Rynki wschodzące napędzają sprzedaż FMCG – raport

Wydatki na artykuły FMCG na rynkach wschodzących wzrosły w 2016 r. o 34 mld dolarów, czyli o 6%. W tym samym okresie na rynkach rozwiniętych krzywa wzrostu sprzedaży pozostawała płaska – wynika z najnowszego badania Brand Footprint, opracowanego przez Kantar Worldpanel. Raport zawiera ranking najczęściej kupowanych marek oraz przegląd trendów w globalnym przemyśle FMCG.

Zgodnie z ustaleniami raportu Brand Footprint już piąty rok z rzędu Coca-Cola pozostaje najczęściej wybieraną marką świata. Drugie miejsce w rankingu zajmuje Colgate, który jest ponadto jedyną marką kupowaną przez ponad 50% światowej populacji. Najszybciej rosnącą marką jest Dettol, który po raz pierwszy znalazł się w zestawieniu Top 50. W pierwszej dziesiątce po raz pierwszy wylądowała marka Sunsilk, osiągając 12% wzrost w punktacji Consumer Reach Points.

Średnia wartość sprzedanego produktu markowego wyniosła w skali globalnej 1,92 USD. Za wzrost sprzedaży szybkozbywalnych artykułów konsumpcyjnych w 2016 r. aż w 72% odpowiadały marki lokalne. Gospodarki rozwijające się w ciągu trzech lat zwiększyły udział w globalnej sprzedaży artykułów FMCG z 48% do 51%. Analizy dokonane przez Kantar Worldpanel pokazują także, że podczas gdy gospodarki rozwinięte praktycznie nie zwiększały sprzedaży, cały wzrost branża zawdzięcza krajom rozwijającym się, takim jak Rosja (14%), Sri Lanka (9%), Indonezja (6%) i Filipiny (6%).

Światowa sprzedaż FMCG spadła w ubiegłym roku o 3%, podczas gdy w 2015 r. rosła o 4%. Wyniki te różnią się jednak w poszczególnych regionach. O ile w Afryce i na Bliskim Wschodzie wartość sprzedaży FMCG wzrosła w 2016 r. o 8%, a w Ameryce Łacińskiej nawet o 9% - co prawda głównie dzięki szalejącej tam inflacji – o tyle w USA sprzedaż pozostała na niezmienionym poziomie, a w Europie wzrosła tylko o 2%, podczas gdy rok wcześniej było to 4%. Jednak największe spowolnienie odnotowały kraje Azji, gdzie sprzedaż spadła z 6% w 2015 r. do 2% w roku ubiegłym.

W podziale na kategorie, największemu spowolnieniu uległ rynek produktów zdrowie i uroda, który urósł w ub.r. tylko o 1%. Sprzedaż żywności i napojów wzrosła o 3%, a najlepsze wyniki osiągnął rynek art. gospodarstwa domowego, który wzrósł o 4%.

Badanie Kantar Worldpanel ujawnia ponadto, że podczas gdy sprzedaż marek lokalnych wzrosła w 2016 r. o 3,9%, to sprzedaż marek globalnych wzrosła tylko o 2,6%. Marki lokalne są szczególnie mocne w kategorii żywności i napojów. Lokalne marki żywności znalazły się w 74% koszyków, a lokalne marki napojów w 67% koszyków. Na przestrzeni ostatnich trzech lat marki lokalne zwiększyły swoje udziały w światowym rynku FMCG, wartym ponad 2 bln USD, o ok. 1,1%.

W 2016 r. prawie zniknęła różnica cenowa pomiędzy brandami lokalnymi i globalnymi. Bycie marką globalną nie daje już z automatu przewagi cenowej, a producenci takich marek muszą poświęcać znacznie więcej wysiłku, by przekonać konsumentów, że ich towary są lepszej jakości i bardziej prestiżowe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.