23.10.2018/14:27

Segment travel retail ma przed sobą perspektywy potężnego wzrostu [RAPORT]

Co roku ponad miliard osób wyjeżdża za granicę. Liczba ta rośnie corocznie już od pięciu lat. W 2017 r. padł rekord, w podróż zagraniczną wybrało się 1,3 mld turystów (dane UNWTO). Branża turystyczna kwitnie, a detalistom specjalizującym się w obsłudze turystów rynek travel retail oferuje znaczące perspektywy wzrostu – raport PlanetRetail RNG.

W raporcie znajdujemy przegląd sytuacji detalistów z segmentu travel retail. Segment zdefiniowany jest jako „globalna branża sprzedająca towary podróżnym międzynarodowym”. Obejmuje on sprzedaż na lotniskach oraz na pokładach statków lotniczych w czasie lotów międzynarodowych; stacje kolejowe relacji międzynarodowych; statki pasażerskie i promy; sklepy na granicach.

Sklepy operujące w powyższych obszarach – takie jak kioski prasowe, butiki, sklepy z kosmetykami oraz sklepy z elektroniką – stanowią część segmentu travel.

W skali globalnej segment travel notował w ostatnich latach silne wzrosty sprzedaży – w 2017 r. wyniosła ona 69 mld dolarów, co oznacza wzrost o 8 proc. w stosunku do 2016 r. Według prognoz PlanetRetail RNG, w 2023 r. rynek będzie wart ponad 125 mld dolarów. Wzrosty są generowane dzięki zwiększaniu się uczestników turystyki międzynarodowej i rozwojowi globalnej infrastruktury turystycznej. Producenci i detaliści, którzy rozwijają sprzedaż cyfrową i w innych kanałach, znajdą w segmencie travel liczne szanse rozwoju. Punkty sprzedaży mają tu z reguły ograniczoną powierzchnię, a potencjalni klienci są bardzo zróżnicowani demograficznie. Dla biznesu to okazja do wprowadzania innowacji, testowanie nowych konceptów i zapoznawania klientów z produktami, z którymi w innych okolicznościach nie mieliby kontaktu.

Kategoria uroda, na którą w tym wypadku składają się perfumy i kosmetyki, odpowiada za ponad jedną trzecią całości sprzedaży. Druga pod tym względem jest kategoria BWS (beer, wines, spirits), generująca 17 proc. całości sprzedaży. Klienci szukają w tym segmencie zarówno podstawowych produktów dla podróżnych (travel essentials), jak też dóbr luksusowych i upominków, nie dziwi zatem, że dwie wymienione kategorie rosną najszybciej. W kategorii beauty w 2017 r. sprzedaż wzrosła o 14 proc., a w kategorii BWS o 9 proc., podczas gdy sprzedaż łącznie wzrosła tylko o 6 proc.

Największym graczem globalnym w segmencie travel jest firma Dofry, która generuje ponad 30 proc. całości sprzedaży czołowej piątki sieci. Firma z siedzibą w Szwajcarii, prowadzi 2,2 tys. sklepów duty-free w 64 krajach, w takich lokalizacjach jak porty lotnicze, liniowce pasażerskie i stacje kolejowe. Dufry zarządza całym szeregiem konceptów, takich jak operujący na lotniskach międzynarodowych World Duty Free, czy sieć Hudson, wiodąca sieć sklepów z podstawowymi produktami dla podróżnych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.