12.02.2017/11:07

Sieć Organic Farma Zdrowia zapowiada duży program modernizacji sklepów

Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma Zdrowia podkreślił w liście do akcjonariuszy, że 2016 rok był kolejnym okresem dynamicznego wzrostu Grupy Organic Farma Zdrowia i osiągniecia nowych, rekordowych poziomów sprzedaży. Szef OFZ zapowiedział na 2017 r. program modernizacji i restrukturyzacji sieci sklepów, a także zapowiedział dalszy rozwój firmy.

Sprzedaż Organic Farma Zdrowia wyniosła 54,5 mln zł ze wzrostem LfL 3,4 proc. Sprzedaż spółki zależnej Eko-Wital wyniosła 44 mln zł ze wzrostem 32 proc. Sprzedaż Grupy Organic Farma Zdrowia wyniosła 91,1 mln zł ze wzrostem 13 proc.

„Wspaniała dynamika wzrostu sprzedaży w części hurtowo-dystrybucyjnej realizowanej przez spółkę zależną Eko-Wital pozwoliła zamknąć rok zyskiem EBITDA na poziomie blisko 2 mln zł, mimo wielu negatywnych czynników zewnętrznych jak niezwykle zmienny i bardzo wysoki kurs euro, zakończenie działalności dwóch bardzo dużych i ważnych klientów, jak sieć delikatesów Alma i Marcpol, oraz istotne braki surowcowo-towarowe na rynku europejskim spowodowane dużymi wzrostami popytu na wysokiej jakości produkty ekologiczne na całym świecie” – wyjaśnia Sławomir Chłoń.

Jednocześnie wskazał, że „w części detalicznej, realizowanej przez spółkę Organic Farma Zdrowia mieliśmy do czynienia ze znaczącym spadkiem rentowności w związku z kumulacją wielu negatywnych zdarzeń, z których na znaczną część spółka nie ma wpływu w krótkim okresie.”

Jego zdaniem najistotniejsze zdarzenia to: Znaczący, rynkowy wzrost poziomu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w handlu (3 podwyżki płac na przestrzeni 12 miesięcy); Podwyższone koszty czynszów związane z wysokim kursem EURO; Niższy od oczekiwanego poziom średniej marży na sprzedaży towarów; Koszty związane z likwidacją nierentownych obiektów handlowych; Wysokie koszty finansowe oraz niegotówkowy koszt finansowy związany z wyceną na dzień bilansowy otrzymanej w Euro pożyczki od głównego akcjonariusza (inne koszty finansowe: 135 tys. zł);

Ponadto zarząd Organic Farma Zdrowia zdecydował o zawiązaniu rezerw w kwocie 1,3 mln zł na planowane koszty likwidacji kolejnych czterech nierentownych sklepów w 2017 roku, ale też rozpoczęcie szerokiego frontu rewitalizacji wielu najstarszych Delikatesów (związane z czasowym zamykaniem sklepów i całkowitą utratą obrotów w tym czasie), dla których zostały odnowione umowy najmu na kolejne 5-10 lat.

Kolejnym projektem zarządu jest powiększanie powierzchni lokali handlowych – po powiększeniu, rentowność obiektów przez pewien czas jest niższa, w związku ze skokowym wzrostem kosztów funkcjonowania niezrekompensowanym od razu wyższą sprzedażą i wypracowaną marżą.

Jak podsumował Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma Zdrowia wszystkie te działania (oraz wiele innych) mają za cel wypracowanie możliwość do kolejnych bardzo dynamicznych wzrostów sprzedaży i rentowności w obecnym 2017 roku i w perspektywie kolejnych kilku lat.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.