23.04.2020/09:24

Sieci coraz bardziej oszczędzają na papierowych gazetkach. Redukują nakłady, liczbę stron i powierzchnię

W ubiegłym roku w porównaniu do 2018 r. zniknęło z rynku 9,3 proc. papierowych gazetek. Ilość stron zmniejszyła się o 3,4 proc., a powierzchnia – aż o 17,5 proc. – wynika z raportu przygotowanego przez AdRetail.

Karol Kamiński, przewodniczący programu AdRetail Inspirio, dyrektor zarządzający Grupą AdRetail, uważa, że zasadniczo wpłynęło na to kilka czynników. Sieci doceniły e-dystrybucję. Zauważyły też, że papier jest coraz gorzej postrzegany ze względów ekologicznych. O zmianie strategii zadecydowały również rosnące koszty tego surowca i druku.

– Konsumenci nie odczuli ograniczenia liczby papierowych publikacji, bo korzystają z różnych form komunikacji. Jednak tradycyjne gazetki wciąż skutecznie zwiększają przychody sieci i jeszcze długo będą podstawowym źródłem informacji dla klientów – przewiduje Yves Frerot, członek kapituły programu AdRetail Inspirio, prezes agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland.

Największy spadek był w hurtowniach – o 25,7 proc.. Wydawanie papierowych publikacji ograniczyły też supermarkety – o 19,4 proc., drogerie i apteki – o 16,2 proc., dyskonty – o 11,8 proc., a także sklepy RTV/AGD – o 11,4 proc.

– Zniknęła z rynku połowa klasycznych hurtowni. Ubyło również aptek, co zredukowało emisje. W pozostałych kanałach wzrósł udział e-komunikacji – mówi dr Maria Andrzej Faliński, członek kapituły Programu AdRetail Inspirio, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Z kolei największy wzrost był w sklepach z art. dla dzieci – o 10 proc.. Gazetek przybyło w hipermarketach – o 4,3 proc., a także w sieciach cash&carry – o 1,9 proc.

– Zwiększanie nakładu może świadczyć o próbie zintensyfikowania sprzedaży za wszelką cenę. Hipermarkety borykają się ze spadkami sprzedaży, a rynek odzieży dziecięcej to już w znacznym stopniu domena e-handlu – stwierdza Andrzej Wojciechowicz, członek kapituły programu AdRetail Inspirio i ekspert Komisji Europejskiej.

Stron też jest mniej

Zmniejszyła się także średnia ilość stron – o 3,4 proc.. I ten niewielki spadek ma spore znaczenie. – Potwierdza rosnące udziały wielokanałowości komunikacji promocyjnej. Dalsze skracanie gazetek będzie zauważalnym procesem dla konsumentów, ale tylko w niektórych kategoriach. Jednak dopływ informacji nie zostanie ograniczony – zaznacza dr Faliński.

Najbardziej ograniczyły ilość stron drogerie i apteki – o 21,6 proc. Zmniejszyły ją też supermarkety – o 14,7 proc., sieci RTV-AGD – o 11,2 proc., DIY – o 11,2 proc., sieci convenience – o 9,9 proc., a także sklepy z art. z zakresu kultury i rozrywki – o 7,4 proc.. Hurtownie odnotowały ubytek na poziomie 4,6 proc.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.