22.05.2018/12:07

Sieci handlowe wdrażają RODO. Czy zdążą?

RODO to wyzwanie dla wszystkich firm działających na terenie Unii Europejskiej, w tym również sieci handlowych obecnych w Polsce. Zbieranie, przetwarzanie i przechowywanie danych tysięcy pracowników i klientów, programy lojalnościowe, komunikacja marketingowa, kamery w sklepach - to obszary, w których wdrożenie nowych przepisów o ochronie danych osobowych, wchodzących w życie już 25 maja, może okazać się dla sieci problemem.

W kwietniu zapytaliśmy siedem działających w Polsce sieci handlowych o to, czy wdrożyły już RODO oraz ile osób zaangażowanych było w ten proces. Chcieliśmy się dowiedzieć, z jakimi nakładami finansowymi wiązało się dostosowanie działalności firm do nowych przepisów. Zapytaliśmy też, co poszczególne sieci handlowe sądzą o RODO - czy nowe prawo jest potrzebne, przejrzyste i możliwe do wdrożenia.

Każdej z siedmiu sieci handlowych daliśmy tydzień na nadesłanie odpowiedzi. W terminie uczyniły to zaledwie dwie firmy: Lidl i Auchan. Z lekkim opóźnieniem swój komentarz podesłała też sieć Netto (tłumacząc, że wcześniej nie było to możliwe ze względu na nieobecność w pracy osoby zaangażowanej we wdrożenie RODO). Nasze pytania o RODO całkowicie zignorowały natomiast sieci: Biedronka, Tesco, Carrefour i Dino.

Polski oddział Lidla przygotowania do wdrożenia RODO rozpoczął ponad półtora roku temu. Z kolei w Auchan przygotowania trwają od ponad roku.

- W pierwszej kolejności zidentyfikowaliśmy procesy przetwarzania danych osobowych oraz systemy informatyczne służące do przetwarzania danych - tłumaczy Dorota Patejko, rzeczniczka prasowa sieci. - Następnie określiliśmy, jakie działania musimy podjąć, aby przetwarzanie danych odbywało się zgodnie z RODO - dodaje Patejko.

Aleksandra Robaszkiewicz, menedżer ds. komunikacji Lidl Polska podkreśla, że jej firma podchodzi do wprowadzenia RODO "w sposób płynny i zorganizowany", "z uwagi na systematyczną, wieloletnią pracę nad bezpieczeństwem danych". Jak zaznacza, "bardzo restrykcyjne" procedury w zakresie bezpieczeństwa danych funkcjonują w Lidlu "od lat". W firmie wyodrębniony jest Dział Ochrony Danych Osobowych, odpowiedzialny tylko i wyłącznie za ten obszar.

Również w Auchan, w celu koordynacji prac nad dostosowaniem sieci do wymogów RODO, powołany został, specjalny dedykowany temu obszarowi zespół. Sieć rozpoczęła także szkolenia pracowników i wdrażanie nowych procedur.

- Mimo że od zawsze przykładaliśmy dużą wagę do kwestii dotyczących ochrony danych osobowych, musieliśmy dokonać wielu zmian ze względu na szeroki zakres naszej działalności. Obecnie priorytetem są dla nas kwestie dotyczące danych klientów, pracowników oraz kontrahentów - wskazuje Dorota Patejko.

Aleksandra Robaszkiewicz przekazała nam, że w Lidlu główne działania wokół nowego prawa koncentrują się na "uporządkowaniu istniejącej dokumentacji w zakresie czynności przetwarzania, przeniesienia jej do nowych systemów oraz dodatkowych szkoleniach pracowników".

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.