08.01.2019/11:43

Sieci handlowe wydały w zeszłym roku na reklamę 4,2 mld zł

 Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej. W ubiegłym roku najwięcej, bo aż 4,21 mld zł na promocję w telewizji, prasie i radio wydał sektor farmaceutyczny. Na drugim miejscu znalazła się branża handlowa, która przeznaczyła na reklamę 4 mln złotych mniej – 4,211 mln. 

Według danych IMM, w 2018 roku największy budżet na reklamy w mediach przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki miały 35 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa, jednak różnica była nieznaczna i nie wpłynęła na udział procentowy (także 35 proc.). Na trzecim miejscu z dziesięcioprocentowymi udziałami ex aequo znalazły się branża finansowa , motoryzacyjna  i telekomunikacja.

W roku 2018 wydatki branży farmaceutycznej wyniosły ponad 4 mld 215 mln na promocję w telewizji, prasie i radio. Na drugim miejscu znalazła się branża handlowa, która przeznaczyła na reklamę 4 mln złotych mniej – 4,211 mln. Sumy te znacznie przekraczają budżety pozostałych branż, które w skali roku przekroczyły jeden miliard złotych każda (oficjalne stawki cennikowe netto, bez uwzględniania rabatowania w mediach).

Branża farmaceutyczna zainwestowała najwyższe kwoty w I i II kwartale, co odzwierciedla sezon zwiększonych zachorowań (przeziębienia, grypa, obniżona odporność w sezonie jesienno-zimowym). Z kolei sektor handlowy zarezerwował najwyższe kwoty do zainwestowania w sezonie przedświątecznym (IV kwartał). Ciekawą prawidłowością oznaczają się pozostałe branże, które przeznaczały większe kwoty na płatną promocję w II i IV kwartale, a zmniejszały je w I i III. Może to wiązać się ze zwiększoną obecnością reklamową w sezonie przedświątecznym oraz zmniejszonymi nakładami na promocję w okresie wakacyjnym.

Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne. W 2018 roku udział reklam telewizyjnych w budżetach reklamodawców wyniósł średnio 65 proc. Najwięcej na reklamę telewizyjną wydały marki telekomunikacyjne i finansowe (80 proc.), z kolei branża handlowa miała najwyższy udział w reklamach radiowych. Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie, najmniej w reklamę drukowaną zainwestowała branża telekomunikacyjna.

Największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w 2018 roku przeznaczył prawie 615 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert (ponad 433 mln) , Euro RTV AGD (ponad 276 mln), Biedronka (prawie 269 mln) oraz Media Markt (ponad 247 mln).

Wśród marek, które zainwestowały najwięcej w reklamę w poszczególnych miesiącach, znacząco wyróżnia się Lidl, który przoduje przez 11 miesięcy. Jedynym miesiącem, w którym oddaje pierwszeństwo jest grudzień, kiedy Media Expert wydał na przedświąteczne reklamy kwotę 79 mln zł.

Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (28 proc.) i dyskontów (26 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi, w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sklepy meblowe (8 proc.), a za nią sprzedaż internetowa (7 proc.) oraz hipermarkety (6 proc.).

 

  

Dodaj komentarz

8 komentarzy

  • sisi 02.02.2019

    @dilon Dokładnie tak :D

  • dilon 27.01.2019

    Jak to szlo: "Włączamy niskie cenyyyyy"?

  • dawko 25.01.2019

    haha tak, pamiętam to, zawładneli wszystkimi mediami.

  • zozo 22.01.2019

    Media expert na reklamę z lisowską wydaje mi sie że wydał więcej.

  • Janek 13.01.2019

    Tak czy owak wydałem kupe kasy i jestem słpukany do marca

  • darek 09.01.2019

    no i zapadają w pamięć :) Jestem pod wrażeniem, bo jak już robią, to z grubej rury.

  • jolka 09.01.2019

    rzeczywiście, kampanie ME są porządnie zrobione, zawsze jestem ciekawa

  • Kuszmir 08.01.2019

    Jak zwykle... Media Expert. Mistrze, bo utrzymują się na pozycji od lat.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.