Spadek nastrojów w branży handlowej
W ostatnim czasie obserwowane są tendencje spadkowe w branży handlowej. Barometr EFL, informujący o nastrojach dla rozwoju wśród przedsiębiorców, umiejscowił handel na samym końcu zestawienia sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Spadek nie jest jednak dramatyczny.
Barometr Europejskiego Funduszu Leasingowego podał zestawienie o skłonnościach firm sektora MŚP do wzrostu sprzedaży i produkcji, a co za tym idzie, ekspansji rynku. Dane dotyczą I kwartału 2017 roku. Branża handlu zanotowała spadek o 0,9 pkt proc. Uplasowała się w ten sposób na ostatniej pozycji w ujęciu branżowym. W chwili obecnej osiąga wynik 52,5 pkt. Niskie notowanie handlu nie jest rażące w porównaniu do innych graczy. Od najbardziej optymistycznego na rynku sektora, czyli produkcji, dzielą go zaledwie 9,3 pkt proc.
Handel nie jest osamotniony w złej ocenie nastrojów. Niższe pozycje zanotowały jeszcze dwie branże. W drugiej kolejności uplasowała się HoReCa ze spadkiem 0,7 pkt proc., a na trzecim miejscu znalazł się transport (0,6 pkt proc.). Handel, transport i HoReCa pod względem wyniku punktowego sąsiadują z sektorem usług, który osiągnął 55,1 pkt.
4