07.04.2020/08:41

Społem stawia na długotrwałe relacje z klientami

Program lojalnościowy „Społem znaczy razem” działa w coraz większej liczbie spółdzielni i cały czas ewoluuje. Przynosi też sklepom wymierne korzyści w postaci wzrostu obrotów, nawet o kilkanaście procent.

Stworzony przeszło dekadę temu z inicjatywy KZRSS Społem projekt lojalnościowy należy do najdłużej funkcjonujących mechanizmów tego typu w kraju. Jednocześnie jest on pierwszym tak dużym, wspólnym przedsięwzięciem wielu polskich spółdzielców. Aktualnie program „Społem znaczy razem” działa w prawie 70 spółdzielniach. Korzysta z niego ponad 700 tys. klientów, którzy mogą dokonywać zakupów w blisko 900 sklepach na terenie całej Polski. Te liczby cały czas rosną, bo do projektu dołączają kolejne podmioty (ostatnio wdrożyły go PSS Społem w Olsztynie oraz PSS Społem w Siedlcach). Dzieje się tak głównie za sprawą rekomendacji ze strony spółdzielni, które zdecydowały się to narzędzie zastosować. 

Program lojalnościowy motorem zmian 

Początki nie były jednak łatwe. Na etapie projektowym system lojalnościowy stanowił dla Społem nie lada wyzwanie. Wiele spółdzielni oznaczało wiele różnych systemów kasowych i sprzedażowych – należało je połączyć i w tym rozumieniu program „Społem znaczy razem” był pionierski. Mówiąc o tym projekcie nie sposób pominąć faktu, że miał on wręcz rewolucyjny charakter. Zdecydowana większość spółdzielni, które przystąpiły do programu, dokonała jednorazowej bądź rozłożonej w czasie głębokiej modernizacji infrastruktury. Wdrożenie programu wpłynęło na zmianę sposobu postrzegania klientów oraz ich potrzeb, podniosło także standardy obsługi w sklepach Społem. Wymierne efekty w postaci znaczącego wzrostu liczby transakcji (sięgającego 15-20% w skali miesiąca), wartości koszyka zakupowego (która zazwyczaj ulega podwojeniu), a w konsekwencji także obrotów (nawet o kilkanaście procent LFL), pchnęły wiele spółdzielni do dalszego rozwoju. 

Od bonów do rozwiązań mobilnych

Z czasem ewoluował także sam program. Początkowo możliwe było jedynie premiowanie zakupów o określonej wartości. Klienci otrzymywali za nie później papierowe bony do zrealizowania w sklepach Społem, które czekały na nich w wybranej placówce. Później ten proces został zautomatyzowany. Dziś bony drukowane są albo z terminala płatniczego, albo bezpośrednio z systemu kasowego (przez drukarkę fiskalną). Kilku lat temu pojawiła się też opcja równoległego, dodatkowego nagradzania klientów za zakup wybranych artykułów. Dało to Społem szanse kreowania promocji produktowych i otworzyło pole do współpracy z dostawcami oraz producentami. 

Spółdzielcy nie przeoczyli także smartfonowej rewolucji: od ponad pięciu lat klienci uczestniczący w programie mają do dyspozycji aplikację, dzięki której mogą korzystać z elektronicznej karty, mieć stały dostęp do aktualnych informacji, stanu salda punktowego, otrzymywać gazetki promocyjne i powiadomienia o specjalnych ofertach. W perspektywie pół roku KZRSS Społem planuje rozpocząć prace nad nowymi rozwiązaniami mobilnymi.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Sprzedawca ze Społem 21.06.2020

    Program jest całkiem OK. Niestety bardzo często gdy tylko zaproponuję Klientowi przystąpienie do Programu to on rezygnuje. Po pierwsze konieczność wypełnienia na miejscu w sklepie formularza zgłoszeniowego. Po drugie KONIECZNOŚĆ PODAWANIA NUMERU PESEL. Klienci się dziwią po co nam ich PESEL i najczęściej rezygnują. Samo zgłoszenie powinno być także możliwe przez internet - wtedy karta do odbioru w sklepie lub wysyłana pocztą.

  • Wars 08.04.2020

    Cieszy że najstarsza i największa polska sieć sklepów Społem nie stoi w miejscu i też u nich dzieje się wiele dobrego. Czas patriotyzmu konsumeckiego powinien sprzyjać zwiększeniu zainteresowania rodzimym handlem. Mają też niezłe produkty w marce własnej. Szkoda tylko że co spółdzielnia to inny szyld na sklepie. A mają taki fajny znak SPOŁEM.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.