17.09.2014/16:47

Sprinter trzyma (się) mocno

Najdłuższy dostawczy Mercedes jest samochodem, który z powodzeniem może obsługiwać sieć kilku sklepów. A z systemem mocowania ładunku zrobi to bezpiecznie, bez narażania przedsiębiorcy na straty podczas transportu.

Szukając idealnego auta do firmy, klienci salonów skupiają się głównie na stosunku ceny do ładowności. To zrozumiałe, że na drugi plan schodzą takie „szczegóły”, jak systemy mocowania bagażu. I dopiero w pracy okazuje się, jak ważną kwestią jest zabezpieczenie towaru. Ale wtedy zazwyczaj jest już za późno, żeby uzupełnić wyposażenie, a nawet jeśli to możliwe, montaż kosztuje drożej niż wykonany w fabryce.

Oszczędzać na mocowaniach nie warto, bo ładunek, który ulegnie uszkodzeniu w transporcie, może kosztować o wiele więcej, niż najdroższy system kotew i szyn.

Blokada ładunku

Sprinter jest pod tym względem samochodem kompletnym. Posiada szyny mocujące pod ramą dachową, umożliwiające zabezpieczenie wysokich ładunków, jak np. lodówki na napoje czy regału. Z kolei szyny w podłodze pozwalają na szybkie i nieskomplikowane zabezpieczenie przed przesuwaniem się przedmiotów o rożnych gabarytach – od małych, jak zgrzewka wody mineralnej, po największe (np. paleta). Jednak najskuteczniejsza i zarazem najwygodniejsza w obsłudze jest automatycznie podnoszona i opuszczana siatka, dociskającą bagaż do podłogi. Mocowania, splecionej z parcianych pasów siatki, umieszczone są w rogach ładowni oraz w połowie obu burt. Uruchomienie systemu przyciskiem powoduje, że siatka przesuwa się powoli w górę. Ponowne naciśniecie zatrzymuje uprząż, zaś następne wywołuje ruch w dół. Siła docisku jest tak duża, że bagaż pozostaje unieruchomiony, żeby nie powiedzieć – przytwierdzony do podłogi. Sprawdziliśmy, nie ma mowy, żeby ładunek ruszył się choćby o centymetr, nawet podczas dynamicznej jazdy.

Technika pomaga kierowcy

Silnik o mocy 163 KM i momencie 360 Nm, dostępnym od 1400 obr./min, sprawia, że auto dobrze przyspiesza, nie tylko na jedynce i dwójce. Dostawczy Mercedes w tej wersji czuje się lepiej w trasie niż w mieście, ze względu na wymiary – długi Sprinter 316 CDI ma prawie siedem metrów długości (w ofercie jest też wariant ekstradługi – 7,35 m). Skrzynia biegów pracuje dość ciężko, ale precyzyjnie. To samo dotyczy kierownicy.

Według zapewnień producenta samochód pali 6,3 l/100 km. Po przejechaniu około 400 km dokładnie taki wynik wyświetlił się na tablicy rozdzielczej. Podróżowaliśmy z obciążeniem około 150 kg, co dla takiego pojazdu oznacza tyle co nic.

Wnętrze największego dostawczego Mercedesa, choć surowe, trzyma wysoki poziom. Fotele są wygodne, a materiały użyte do jego wykończenia, wyglądają elegancko i, co ważniejsze, okazują się odporne na otarcia czy uderzenia. Schowki pod siedzeniami pasażerów są naprawdę wielkie, ale jeśli kierowca umieści w jednym z nich nich pasy i siatkę do trzymania ładunku, nie zostanie miejsca na nic innego.

Prowadzącego dostawczego Mercedesa wspiera kilka systemów, które ostrzegają przed niebezpiecznymi manewrami. Sygnalizatory w bocznych lusterkach informują, czy z boku jest wolny pas. Jeśli nie, w rogu lusterka zapala się czerwony trójkąt. W najdłuższym Sprinterze system ten ma szczególne uzasadnienie, podpowiadając kierowcy, czy może zmienić pas ruchu. Z kolei „asystent utrzymania pasa ruchu” sygnałem dźwiękowym i wizualnym ostrzega kierowcę, że najechał na linię ciągłą. Najeżdżanie na linie, w przypadku szerokiego auta, do jakich Sprinter się zalicza, jest nieuniknione, zwłaszcza na węższych drogach. Jeśli więc ktoś nie lubi nadmiaru bodźców dochodzących z deski rozdzielczej, pewnie wyłączy „asystenta” (przyciskiem na panelu centralnym).

Można jeździć bez kamery cofania, ale parkować jest już znacznie trudniej. Kamera pozwala zatrzymać się kilka centymetrów od przeszkody – w długim aucie to sprzęt codziennego użytku, a nie gadżet.

78_WH138



Hubert Wójcik

Wiadomości Handlowe, Nr 9 (138) Wrzesień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.