24.04.2017/15:13

Sprzedaż Biedronki będzie w następnych kwartałach rosła, ale nieco wolniej

Zmniejszenie tempa wzrostu sprzedaży LfL w Biedronce w następnych kwartałach, w całym 2017 r. wzrost sprzedaży nieco powyżej 6% – prognozują analitycy Haitong Bank. Portugalski dyskonter musi się liczyć z jeszcze ostrzejszą konkurencją, głównie ze strony innych sieci dyskontowych.

Wzrost sprzedaży LfL w Biedronce zwolnił z 11,9% w IV kw. 2017 do 8,4% w I kw. 2017, jednak po skorygowaniu czynników kalendarzowych wynik za pierwszy kwartał to 10,4%. Analitycy Haitong Bank zwracają uwagę, że w okresie ostatnich dwóch lat, przy uwzględnieniu efektu kalendarzowego, łączny wzrost LfL wyniósł 15,7%, a gdyby zakładać pewną ciągłość dynamiki sprzedaży LfL w okresach dwuletnich, to oznaczałoby, że w 2017 r. wzrost sprzedaży LfL wyniesie nieco ponad 6% (po dodaniu 9,5% LfL w 2016 r. otrzymujemy ok. 15,7% w okresie dwuletnim).

Spowolnienie dynamiki sprzedaży LfL analitycy wiążą z nasileniem konkurencji, jakie powinno nastąpić w następnych kwartałach. Jeronimo Martins wciąż stawia na intensywne akcje promocyjne, dzięki którym chce odbierać kolejne kęsy rynkowego tortu słabszej konkurencji. Biedronka podnosiła ceny znacznie wolniej, niż rosła inflacja cen żywności. Firma z sukcesem prowadziła promocje In/Out, obejmując nimi rotacyjnie znaczącą część asortymentu i zachęcając w ten sposób klientów do częstszych zakupów. Tesco ostatnio skarżyło się na rosnącą konkurencję w Polsce, a zdaniem analityków Haitonga także inni, słabsi gracze muszą cierpieć z powodu reklamowej ofensywy Biedronki.

Mimo nakładów na promocje i dobrze udokumentowanej presji płacowej sieci udało się zwiększyć marżę EBITDA o 15 pb czyli o 6,8% rok do roku, głównie dzięki silnym wzrostom sprzedaży LfL, ale zapewne także dzięki lekkiemu wzrostowi marży brutto.

Wydaje się, że intensywne kampanie In/Out pozwoliły Biedronce uzyskać bardzo dobre warunki zakupowe u dostawców, którzy zwykle nie mają dostępu do półek sieci, co częściowo zmniejszyło własne inwestycje w cenę. Z wyliczeń Haitong Bank wynika, że rozpiętość pomiędzy inflacją cenową żywności w Polsce a wzrostem cen koszyka zakupowego w Biedronce jest największa od początku 2012 r., co przyniosło korzyść w postaci rozpiętości pomiędzy wzrostem sprzedaży średnio w Polsce i w Biedronce, również największej od początku 2012 r. 

Jeronimo Martins Polska S.A. jest właścicielem Biedronki - największej sieci detalicznej w Polsce, mającej ponad 2720 sklepów w ponad tysiącu miejscowości. Firma zatrudnia w Polsce ponad 60 tys. pracowników. Od 1995 r. Grupa Jeronimo Martins zainwestowała w Polsce ponad 12 mld zł.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.