07.01.2019/17:04

Sprzedaż detaliczna w Niemczech wzrosła dziewiąty rok z rzędu

Zdaniem analityków, niemiecki handel detaliczny odnotuje w 2018 roku wzrost sprzedaży – po raz dziewiąty z rzędu. Według szacunków Federalnego Urzędu Statystycznego realny progres, a więc bez uwzględniania wzrostu cen rok do roku, wyniósł 1,5 proc.

W listopadzie 2018 r. sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych zwiększyła się u naszych zachodnich sąsiadów o 0,9 proc. (realnie) i o 2,4 proc. (nominalnie). Z kolei obroty wygenerowane przez hipermarkety i supermarkety spożywcze były wyższe niż w analogicznym miesiącu 2017 roku o 1,1 proc. nominalnie i o 2,5 proc. realnie.

Sektor handlu jest w Niemczech mocno skoncentrowany. Najwięksi operatorzy, nazywani przez niektórych analityków „grubą piątką” – grupy Edeka, Rewe, Schwarz, Aldi i Metro – uzyskują łącznie obroty przekraczające 181 mld euro, co odpowiada trzem czwartym rocznej sprzedaży produktów FMCG.

U naszego zachodniego sąsiada od lat liderem sektora handlu spożywczego jest Grupa Edeka, w której skład wchodzą m.in. sieci Edeka i Netto. Obroty grupy przekraczają 57 mld euro (dane za 2017 rok). Na kolejnych pozycjach plasują się Grupa Rewe (m.in. Rewe i Penny), obecna także w Polsce Grupa Schwarz (Lidl, Kaufland), znany również naszym klientom Lidl oraz Grupa Metro (m.in. Real i Metro C&C). Warto zwrócić uwagę, że piąta w zestawieniu Grupa Metro uzyskuje obroty aż czterokrotnie niższe od lidera. O stopniu skoncentrowania rynku świadczy m.in. to, że pięciu największych operatorów odpowiada za 75 proc. jego wartości, a topowa trzydziestka – aż za 97,5 proc.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.