23.02.2017/06:52

Sprzedaż Grupy Eurocash w 2016 r. przekroczyła 21 mld zł. Zmalał jednak zysk netto

Grupa Eurocash w 2016 r. odnotowała skonsolidowaną sprzedaż na poziomie 21,2 mld zł. Oznacza to wzrost o 4 proc. względem roku 2015 r. W samym czwartym kwartale przychody ze sprzedaży Eurocashu wyniosły 5,34 mld zł i było o niemal 6 proc. wyższe, niż w tym samym okresie roku wcześniejszego.

Zysk netto hurtowego giganta zmalał z poziomu ok. 230,2 mln zł przed rokiem do nieco ponad 190 mln zł w roku 2016 (w samym czwartym kwartale było to 73 mln zł wobec 109 mln zł przed rokiem). Zysk na akcję wyniósł natomiast 1,29 zł wobec 1,53 zł przed rokiem.

EBITDA, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, w IV kwartale 2016 r. wyniosła 160 mln zł wobec blisko 185 mln zł w analogicznym okresie 2015 r. EBITDA za cały ubiegły rok przekroczyła 440 mln zł wobec 476 mln zł rok wcześniej (-7 proc. r/r).

Jak wyjaśnia grupa w komunikacie, istotny wpływ na wynik EBITDA miały koszty związane z rozwojem projektu dostaw artykułów świeżych do sklepów zrzeszonych w sieci Delikatesy Centrum oraz inwestycje w nowe, innowacyjne formaty detaliczne. - Projekty te ukierunkowane są na wzmocnienie pozycji rynkowej polskich niezależnych sklepów detalicznych, które są głównymi klientami Grupy Eurocash - tłumaczy firma.

– W IV kwartale 2016 r. pojawiła się inflacja, co jest zjawiskiem pozytywnym dla naszej branży. Z drugiej strony, gorsza pogoda miała niekorzystny wpływ na dynamikę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Ponadto wciąż nasila się presja dyskontów na niezorganizowane, mniejsze sklepy. Dla Grupy Eurocash, dzięki umocnieniu współpracy ze sklepami partnerskimi i franczyzowymi, IV kwartał 2016 r. był natomiast kolejnym z rzędu, w którym poprawiliśmy naszą pozycję rynkową, czego potwierdzeniem jest wzrost sprzedaży o blisko 6 proc. Zwiększając skalę działalności, możemy efektywniej wspierać naszych klientów, czyli niezależne polskie sklepy detaliczne – komentuje Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Silne wzrosty przychodów w 2016 r. dotyczyły w szczególności sprzedaży do klientów zrzeszonych w ramach wspieranych przez Grupę Eurocash systemów partnerskich i franczyzowych. W przypadku Delikatesów Centrum w IV kwartale wzrost ten przekroczył 12 proc. r/r, a w przypadku klientów franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (czyli m.in. sklepy Groszek i Lewiatan) wyniósł niemal 10 proc. Wyraźne wzrosty sprzedaży w ostatnim kwartale 2016 r. Grupa Eurocash zanotowała również w formacie Eurocash Alkohole (wzrost o ponad 6 proc. r/r, wyłączając sprzedaż realizowaną przez klientów na eksport) oraz w sieci salonów prasowych Inmedio (+9 proc. r/r).

W formacie Delikatesy Centrum IV kwartał 2016 r. był również kolejnym z rzędu, w którym wyraźnie poprawiła się sprzedaż like-for-like (LFL), czyli dla porównywalnej liczby placówek. Hurtowa sprzedaż LFL do tej sieci wzrosła o ponad 8 proc. rok do roku, a w całym 2016 r. o blisko 6 proc. To m.in. efekt rozwijanego projektu dostaw artykułów świeżych.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • inwestor 23.02.2017

    dobre wyniki to czemu akcje tak kuleją...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.