11.03.2013/11:39

Sprzedaż środków czystości przed świętami

Producenci przewidują, że w trudniejszych czasach konsumenci chętniej wybierać będą uniwersalne środki czystości. Pewnej grupy mocniej oszczędzających klientów nie będzie bowiem stać na posiadanie w domu szerokiej gamy wyspecjalizowanych produktów czyszczących, co nie oznacza jednak, że zrezygnują z nich zupełnie.

Wyroby chemii gospodarczej nie są samotną wyspą, odporną na oznaki spowolnienia gospodarczego. Można to było dostrzec już pod koniec minionego roku. Rynek zwolnił, a konsumenci zaczęli analizować również wydatki na produkty niezbędne do utrzymania w domu porządku. – Robiąc zakupy, gospodynie domowe coraz częściej zadają sobie pytanie: czy tak naprawdę ten płyn lub żel jest mi potrzebny? – mówi Justyna Uryga z firmy Lakma Strefa (marka Sidolux).

Z kolei Łukasz Sorbian, reprezentujący Stella Pack (Anna Zaradna), uważa, że w sytuacji, kiedy klienci zmuszeni są oszczędzać, najwięcej stracą kategorie produktów specjalistycznych. – Z uwagi na spadek zasobności portfela, konsumenci wybiorą produkt o jak najszerszych możliwościach użycia – prognozuje Sorbian. Zapowiada, że jeszcze bardziej istotna stanie się relacja jakości do ceny. Dlatego tak dynamicznie rośnie m.in. segment wysokiej jakości ściereczek wielokrotnego użytku w rolce, a maleje zainteresowanie specjalistycznymi ścierkami do tłuszczu, silnych zabrudzeń czy kurzu.

Rozsądna strategia cenowa

Mikołaj Stachowiak, reprezentujący Zakłady Chemiczne Unia (Tytan), twierdzi, że spowolnienie gospodarcze zdecydowanie zwróci uwagę klientów na produkty tańsze. W tej sytuacji sposobem na przetrwanie trudniejszych czasów mogą być dla producentów szeroko zakrojone promocje, takie jak upusty cenowe czy sprzedaż produktów z wartością dodaną. Dla utrzymania dotychczasowych użytkowników i przyciągnięcia nowych pomocna może okazać się bezpośrednia komunikacja z konsumentami, dlatego firma pracuje nad nową stroną internetową oraz opracowuje kampanię na portalach społecznościowych.

Jak pokazuje przykład działań Stella Pack, opracowana odpowiednio wcześnie rozsądna strategia cenowa może być sposobem nie tylko na przetrwanie słabszego pod względem handlowym okresu, ale również na dalszy rozwój. W zeszłym roku firma zyskała nowych kontrahentów zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich, a jej obroty wzrosły o 15 proc. Wpłynęły na to działania, mające na celu repozycjonowanie cenowe marki Anna Zaradna, która – jak twierdzi producent – stała się najtańszym brandem ekonomicznym na rynku (wyroby tańsze o około jedną piątą od produktów bezpośrednich konkurentów). Przedstawiciel marki, Łukasz Sorbian, podkreśla, że oferowane pod nią produkty zachowały swoją jakość, a spadek cen był możliwy dzięki szeroko zakrojonym działaniom marketingowym, współpracy z detalistami w zakresie optymalizacji oferty oraz inwestycjom w park maszynowy, których efektem było obniżenie kosztów produkcji.

Sprzątać trzeba

Mimo oddziaływania spowolnienia gospodarczego na rynek chemii gospodarczej, Maciej Szymański z firmy Dramers nie przecenia jego wpływu na popyt. – Kryzysy w branżach przemysłowych mają ograniczone znaczenie dla popytu na produkty niezbędne w gospodarstwach domowych, do których należą środki czystości – twierdzi przedstawiciel marki Brait. Ponieważ są to artykuły, bez których trudno się w (czystym) domu obyć, producenci nie przestają proponować wciąż nowych rozwiązań.
Pod koniec ub.r. Zakłady Chemiczne Unia wprowadziły do sklepów linię mleczek w sprayu Tajfun, w skład której wchodzą produkty do czyszczenia kuchni i łazienki oraz spray uniwersalny do różnych powierzchni. Bieżący rok firma rozpoczęła od wprowadzenia granulek do udrażniania rur w saszetce o mniejszej gramaturze. Na najbliższe miesiące zapowiada rozszerzenie o kolejne nowości marki Tytan: chodzi o czterofunkcyjną zawieszkę barwiącą wodę Blue Water, płyn antystatyczny do mycia glazury, terakoty i PCV oraz preparat do pielęgnacji mebli w sprayu.

Nowości nie zabraknie

Dramers rozpoczął rok, wprowadzając do portfolio nowe spraye do mebli Brait w pięciu wariantach zapachowych. W sprzedaży znajdują się spraye pielęgnacyjne, przeciw kurzowi i spray uniwersalny do wielu powierzchni. Baza wyrobu oparta jest na alkoholu etylowym, a nie na alkoholu metylowym lub innych związkach, które mogą wywoływać zawroty głowy. Linia Brait zyskała też nowe opakowania – przyciągający wzrok design, z wyraźnie wyeksponowaną marką i czytelnymi informacjami o zapachu, przeznaczeniu oraz efektach działania, wyższy i szerszy niż dotychczas pojemnik a także wydajniejszy rozpylacz.

W ofercie firmy Lakma Strefa w ostatnich miesiącach pojawiła się linia specjalistycznych produktów pod marką Sidolux Professional, obejmująca preparaty do czyszczenia łazienki, kuchni, lodówki, kominka oraz do bardzo silnych zabrudzeń. Dostępna jest również nowa, odświeżona linia Sidolux Crystal do mycia szyb – w zapachach lemon, arctic i flower. Na sezon wiosenny producent przygotował limitowany zapach preparatu Sidolux do mycia uniwersalnego w wariancie wiosenny bukiet, który zyskał aprobatę konsumentów w minionym roku.



Mokre ściereczki zamiast żelu, płynu czy aerozolu

Sprzedaż nasączanych ściereczek nie wykazuje tak widocznych wzrostów w okresach przedświątecznych porządków, jak sprzedaż tradycyjnych środków czystości. Te produkty są chętnie stosowane przez cały rok, zastępując ogrom żeli, płynów, aerozoli oraz ścierek wielokrotnego użytku. Konsumentki doceniają głównie wygodę i szybkość zastosowania tej formy nowoczesnych produktów do utrzymania czystości w domu. Segment mokrych ściereczek cały czas się rozwija. Jego wartość przekracza 41 mln zł (dane za rok 2012 – red.). Nasza marka Presto Clean to rosnący gracz numer jeden na polskim rynku markowych produktów tego typu, o dynamice sprzedaży wartościowej na poziomie 30 proc. w skali roku. W miesiącach listopad­‑grudzień 2012 roku udziały wartościowe marki Presto osiągnęły poziom 17,8 proc., co dało nam pozycję lidera (źródło: Harper Hygienics za Nielsenem – red.).

Anna Wójcikowska­‑Figura, Harper Hygienics





W naszej ofercie nie brak produktów do zadań specjalnych

Linia Dix Professional zawiera produkty przeznaczone do mycia, czyszczenia i pielęgnacji określonego rodzaju powierzchni. Formułę każdego preparatu opracowujemy indywidualnie, uwzględniając przeznaczenie i stopień zabrudzeń, co gwarantuje skuteczność czyszczenia. Najlepiej sprzedającym się środkiem do zadań specjalnych z oferty Dix Professional jest preparat do czyszczenia kuchenek, kominków i grillów w butelce z rozpylaczem. Spośród innych produktów na półce wyróżnia się jakością oraz niską ceną. Ostatnią nowość w ofercie środków specjalistycznych stanowi płyn czyszcząco­‑dezynfekujący pod marką Sunik Strong, który czyści, odświeża, wybiela oraz ma działanie przeciwbakteryjne i grzybobójcze. Przeznaczony jest do dezynfekcji urządzeń sanitarnych a także dużych powierzchni, takich jak podłogi i ściany z PCV, kamienia, lastriko, płytek ceramicznych. Może być stosowany zarówno w domach, jak i placówkach leczniczych i instytucjach publicznych.





Płyny do mycia szyb w świątecznym koszyku zakupów

Środki czystości są żelazną częścią koszyka zakupów w każdym gospodarstwie domowym. W tej kategorii widać jednak wyraźną sezonowość. Szczególnie dotyczy to preparatów do mycia szyb, na które popyt znacząco rośnie w czasie wiosennych porządków oraz w przed świętami. W tych okresach wskaźnik sprzedaży, w porównaniu do przeciętnego miesiąca roku, może zwiększyć się nawet czterokrotnie. Odpowiadając na oczekiwania klientów, przed Wielkanocą regularnie wprowadzamy specjalne oferty. W tym roku konsumenci znajdą na sklepowych półkach nowy wariant zapachowy w ramach istniejącej już linii Clin Widows – Fruit Vinegar. Poza tym produkty Clin będą dostępne w większych, promocyjnych opakowaniach 500 ml + 250 ml oraz w zestawach promocyjnych, w których drugi produkt jest tańszy. Klienci doceniają nasze działania, czego dowodem jest niezachwiana pozycja marki Clin, jako lidera kategorii środków do mycia okien w Polsce od 2008 roku*.  (not. AZ)
* źródło: Nielsen, udziały wartościowe 2008­‑2012, cała Polska


Katarzyna Chorąży

Wiadomości Handlowe, Nr 3 (123) Marzec 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.