21.11.2018/14:55

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w górę, ale bez szału. Czy zakaz handlu pomaga maluchom?

Jak wynika z danych PIH i CMR, w październiku 2018 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były o 2,2 proc. wyższe niż we wrześniu i o 5,1 proc. wyższe niż w październiku 2017 r. Całkowita liczba transakcji utrzymała się na poziomie sprzed roku, ale w porównaniu do września nieznacznie spadła.

Tegoroczny październik był dość ciepły i słoneczny, dlatego sprzedaż kategorii wrażliwych na pogodę, takich jak piwo, napoje czy lody była wyższa niż przed rokiem, choć w porównaniu z wrześniem większość z nich odnotowała spadki. W październiku 2018 r. klienci sklepów  małoformatowych kupili o 16 proc. więcej wody niż przed rokiem i wydali na nią o 19 proc. więcej. Jednocześnie wartość sprzedaży tej kategorii była o 12 proc. niższa niż we wrześniu.

Natomiast wydatki na napoje gazowane zwiększyły się o 13 proc. w stosunku do października 2017 r., jednak w porównaniu z tegorocznym wrześniem obniżyły się o 8 proc. Jeszcze większy spadek wartości sprzedaży (aż o 60 proc.) w ujęciu mdm odnotowała kategoria lodów. Jak zwykle jesienią do łask klientów wróciły słodycze, takie jak czekolady (klienci wydali na nie o 13 proc. więcej niż we wrześniu), wafelki impulsowe (wzrost o 22 proc.) i batony.

Dzień Nauczyciela przyczynił się natomiast do wzrostu sprzedaży pralin – w październiku sprzedano o 25 proc. więcej opakowań bombonierek niż we wrześniu. Koniec października to czas, kiedy skokowo rośnie sprzedaż zniczy - w ostatnich dniach października można je było znaleźć na co setnym paragonie.

W takim samym okresie roku poprzedniego wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniósł + 7,8 proc.

Najważniejszymi kategoriami produktowymi dla sklepów małoformatowych pozostają alkohole, wyroby tytoniowe i napoje – w październiku odpowiadały za połowę obrotów placówek w tym formacie. W ostatnim miesiącu jakikolwiek produkt alkoholowy pojawiał się na co trzecim paragonie, a prawie co czarty klient odwiedzający sklep małoformatowy sięgał po napój bezalkoholowy. O dużym znaczeniu tych kategorii świadczy też szeroka oferta produktowa. W październiku klienci odwiedzający sklep alkoholowy mogli wybierać średnio spośród 193 napojów alkoholowych (głównie piw i wódek), 190 wariantów napojów (w tym około 75 SKU soków i 42 warianty napojów gazowanych) i 70 rodzajów produktów tytoniowych.

Jak wynika z danych PIH i CMR, średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2018 r. wyniosła 13,96 zł, czyli o 5 proc. więcej niż w październiku 2017 roku i o 3 proc. więcej niż we wrześniu br.

Sklepy małoformatowe do 300 m. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.