30.10.2020/08:43

Sprzedaż żywności w sklepach w centrach handlowych spadła o 12 proc. z powodu pandemii w pierwszym półroczu

O 12,2 proc. zmniejszyły się obroty sklepów z żywnością w okresie styczeń-czerwiec 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego - wynika z najnowszego raportu PRCH Retail Research Forum.

Żywność była kategorią, która najmniej straciła w pierwszym półroczu, podczas którego doświadczyliśmy pierwszej fali pandemii i lockdownu, z zamknięciem większości lokali w centrach handlowych, poza m.in. sklepami spożywczymi i aptekami. Na przeciwległym biegunie znalazły się operujące w galeriach punkty usługowe, gdzie spadek obrotów w okresie styczeń-czerwiec sięgnął aż 58,8 proc. rdr.

W segmencie rozrywki obroty spadły w omawianym okresie o -47,3 proc., w sklepach z modą i akcesoriami zmniejszyły się o -38,6 proc., a w restauracjach, kawiarniach i innych punktach na food courtach spadł o -35,7 proc. Podobnie wyglądały obroty w zlokalizowanych w centrach handlowych punktach z artykułami specjalistycznymi - tam odnotowano spadek o -33,1 proc.

Galeryjne sklepy z kategorii health&beauty zmniejszyły w pierwszym półroczu swoje obroty o -26,1 proc. rdr. W przypadku sklepów sprzedających artykuły do domu i wnętrz obroty w tym samym okresie zmalały o -16 proc.

Największe spadki w przypadku wszystkich kategorii handlowych odnotowano w kwietniu (-79,6 proc.). Tak duży spadek we wspomnianym miesiącu był efektem głębokich ograniczeń w funkcjonowaniu obiektów handlowych związanych z wprowadzonym w Polsce stanem epidemii.

Skumulowana odwiedzalność centrów handlowych (footfall) w okresie styczeń-czerwiec 2020 r. spadła o -26,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019. Najwyższy spadek odwiedzalności odnotowany został w kwietniu (-72,3 proc. rdr), kiedy to w obiektach handlowych mogły prowadzić działalność jedynie nieliczne lokale.

Po tym jak 4 maja wprowadzone wcześniej obostrzenia rządowe w znacznej części zostały zniesione i ponownie otwarto większość sklepów, klienci stopniowo zaczęli powracać do centrów handlowych. W maju spadek odwiedzalności znacznie zmalał, do -32,7 proc. w stosunku do roku poprzedniego, a rynek retail zaczął powolną drogę ku stabilizacji. Mało kto myślał wtedy o nadchodzącej jesienią drugiej fali COVID-19.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także