10.04.2013/16:43

Środki kobiecej higieny intymnej

Artykuły i kosmetyki do higieny intymnej to nieustannie rozwijający się segment rynku. Producenci, wprowadzając wciąż nowe rozwiązania, wyznaczają trendy i kreują potrzeby. A te – w związku z udoskonalaniem produktów – są coraz większe. Podstawą jest dążenie do komfortu i bezpieczeństwo użytkowania.

Choć pierwsze podpaski jednorazowe pojawiły się w sprzedaży w 1888 roku, to największy skok w technologii ich produkcji dokonał się w ciągu ostatnich trzech dekad. Jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku materiały słabo chłonęły wilgoć. Ogromnym usprawnieniem były boczne zabezpieczenia, tzw. skrzydełka, które marka Always wprowadziła na rynek amerykański w 1986 roku. Kolejny przełom nastąpił w 1991 roku. Wtedy to, dzięki technologii pozwalającej lepiej absorbować wilgoć, podpaski stały się znacząco cieńsze, co przełożyło się na komfort i bezpieczeństwo ich używania.

Kolejne innowacje dotyczyły powłoczek, które stały się bardziej delikatne. Pierwsze były bawełniane, po nich pojawiły się jedwabiste. – Coraz częściej kobiety poszukują wyrobów z włókien naturalnych, w pełni oddychających, pokrytych miękką i delikatną włókninową powłoczką, a więc innowacyjnych, o wysokiej jakości, dopasowanych do potrzeb aktywnych i wymagających użytkowniczek – mówi Agnieszka Andrzejewska, specjalista ds. promocji w dziale marketingu ds. rynku polskiego TZMO (marka Bella).
Wciąż wysoko ustawiona jest poprzeczka, jeśli chodzi o samopoczucie i komfort kobiet. Polki kupują te produkty do higieny intymnej, do których mają zaufanie i które gwarantują wygodę. Liczy się też innowacyjność: najnowsza technologia pozwala niwelować nieprzyjemne zapachy, przekształcając cząsteczki zapachowe w bezwonne. Zastosowano ją w podpaskach i wkładkach Always Platinum, które trafiły na rynek pod koniec 2012 roku.

Asortymentowe bogactwo

Rynek produktów higieny kobiecej obejmuje liczne kategorie, marki i produkty. – Jest tak dlatego, że asortyment ten zaspokaja potrzeby kobiet w różnym wieku i o odmiennych przyzwyczajeniach – tłumaczy Adam Skalski, category manager marek o.b. i Carefree z portfolio Johnson & Johnson. Wartość rynku podpasek, wkładek i tamponów przekracza już 670 mln zł (źródło: Johnson & Johnson za Nielsenem, udziały wartościowe, styczeń­‑grudzień 2012). Kategoria jest stabilna, choć widać wyraźny wzrost sprzedaży w dyskontach i sieciowych drogeriach.

Największą część rynku stanowią podpaski, które odpowiadają za ponad 61 proc. obrotu kategorii. Kolejne są wkładki (23 proc.), a za nimi tampony (15 proc.). Tak duże dysproporcje między podpaskami a tamponami są specyficzne dla polskiego rynku. – Ma to związek z dość niską świadomością konsumentek na temat zalet produktów z poszczególnych segmentów – tłumaczy Adam Skalski. – W Europie rynek jest bardziej dojrzały, a produkty do higieny kobiecej dłużej obecne. Tampony są tam dużo popularniejsze. Spodziewamy się, że preferencje polskich użytkowniczek będą podążać za trendami widocznymi w krajach zachodnioeuropejskich – dodaje.
Jeśli chodzi o wkładki, podpaski czy tampony, dla kobiet najważniejsze są komfort i niezawodność, ale pozostałe preferencje są bardzo różne. Aby sprostać wszystkim wymaganiom, producenci muszą oferować szerokie portfolio wyrobów. Dodatkowo rolą liderów kategorii jest szybka reakcja na zmieniające się trendy. Jednym z nich, widocznym ostatnio, jest rozwój wkładek z segmentu large i long (dużych i dłuższych). Jak wyjaśnia Adam Skalski, ma to związek m.in. z rosnącą liczbą kobiet w starszym wieku. Marka Carefree rozwija segment large już od kilku lat. Pod koniec 2012 roku jej producent zaproponował Carefree Large Aloe – szersze i dłuższe od zwykłych wkładek. Produkt jest skierowany m.in. do pań borykających się z problemem lekkiego nietrzymania moczu.

Przygotuj półkę do sezonu

Właściciele małych i średnich sklepów powinni zadbać, by na półce nie zabrakło podstawowych wyrobów. W ramach marki Bella, która jest liderem w segmencie podpasek, zarówno tradycyjnych, jak i supercienkich, są to: podpaski Normal, Nova Maxi, Bella Perfecta Blue i Green oraz wkładki – Panty New, Classic i Intima. – W okresie wiosenno­‑letnim warto zatroszczyć się o lepszą ekspozycję oraz zaopatrzenie sklepu w tampony – zwraca uwagę Agnieszka Andrzejewska, dodając, że najchętniej kupowane są te bez aplikatora, w rozmiarach regular i super.

Latem sklepy powinny poszerzyć asortyment, zadbać o promocje i jakość ekspozycji. – Jest to szczególnie ważne w sklepach działających w miejscowościach turystycznych, gdzie zapotrzebowanie na tego typu produkty jest w tym okresie znacząco większe – zwraca uwagę Adam Skalski. – Oprócz tego, że latem podpaski są często zastępowane tamponami, wzrasta w tym czasie zapotrzebowanie na przepuszczające powietrze wkładki higieniczne – dopowiada Mariola Mirek, communication manager w firmie Procter & Gamble DS Polska (marki Always, Descreet i Naturella). Zastrzega, że wobec zróżnicowanych preferencji użytkowniczek, detalista – niezależnie od wielkości sklepu – powinien zapewnić klientkom komfort wyboru. Dlatego na półkach powinny znaleźć się i podpaski, i tampony, i wkładki higieniczne. W miarę możliwości warto też zaproponować nowości.

Higiena w płynie...

Półkę z artykułami higienicznymi dla kobiet dobrze jest wzbogacić o płyny do higieny intymnej. Według badań przeprowadzonych w 2012 roku na zlecenie Polleny Ostrzeszów, około 60 proc. kobiet w wieku 20­‑55 lat w ostatnim kwartale użyło takich produktów. – Biorąc pod uwagę te dane, jest to nadal segment z dużym potencjałem – mówi Elżbieta Andrzejak, brand manager marki Biały Jeleń w Pollenie Ostrzeszów. Podpowiada, że dobierając asortyment, warto wziąć pod uwagę różnorodne produkty. Coraz częściej poszukiwane są preparaty specjalistyczne, skierowane do pań w określonym wieku, aktywnych, młodych mam czy kobiet w ciąży. Użytkowniczki chcą, by preparat miał odpowiednie pH, łagodził podrażnienia, pomagał zapobiegać infekcjom itp. W odpowiedzi na to marka Biały Jeleń wprowadziła emulsję PRObiotic, która zapewnia odpowiednią higienę miejsc intymnych i dzięki zawartości żywych kultur bakterii utrzymuje naturalną równowagę immunologiczną skóry oraz błon śluzowych, zmniejszając ryzyko występowania infekcji.

...i w chusteczce

Planując zaopatrzenie, pamiętajmy, by na półce znalazły się produkty w różnych formatach opakowań i w różnych cenach. Warto też pomyśleć o chusteczkach do higieny intymnej. Ten wart około 18 mln zł segment rośnie w tempie 4 proc. rocznie (wartościowo i ilościowo). Jego liderem jest marka Cleanic, z wartościowym udziałem rzędu 41 proc. (źródło: Nielsen za 2012 rok). – Kategoria charakteryzuje się stosunkowo wysoką lojalnością konsumentek i przywiązaniem do renomowanych brandów. Udziały marek własnych są wciąż stosunkowo niskie i rosną powoli – informuje Katarzyna Tajchman, starszy kierownik marki Cleanic w Harper Hygienics. Oczekiwania kupujących koncentrują się wokół bezpieczeństwa produktów, hypoalergiczności, receptur. Panie oczekują, że szeroka oferta pozwoli im wybrać produkt spełniający specyficzne potrzeby. Dlatego w portfolio Cleanica, oprócz wariantów odświeżających, pojawiły się chusteczki z obniżonym pH, wspierające naturalne siły obronne przed bakteriami.
Również w przypadku chusteczek, warto pomyśleć o doborze odpowiednich wielkości opakowań i wariantów, kierując się wielkością placówki. Małe sklepy osiedlowe powinny oferować przede wszystkim produkty w niewielkich opakowaniach. – Polecamy umieszczenie przynajmniej dwóch wariantów w opakowaniach po 10 sztuk. Najbardziej popularne to te z wyciągiem z rumianku oraz płatków róży – podpowiada Katarzyna Tajchman. – Większe sklepy powinny mieć szerszą gamę produktów, w tym obowiązkowo warianty zawierające po 20 sztuk. Sezonowo polecamy wprowadzanie do oferty atrakcyjnych opakowań promocyjnych: 25 proc. gratis lub wielopaków 2 + 1 gratis – mówi przedstawicielka marki Cleanic.
Anna Zawadzka ­‑Szewczyk

Wiadomości Handlowe, Nr 4 (124) Kwiecień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.