12.12.2016/11:05

Strategie omnichannel w handlu. Walka o świąteczne zakupy będzie prowadzona na wielu frontach

Polacy zamiast kupować prezenty w zatłoczonych centrach handlowych i hipermarketach coraz chętniej korzystają z internetu podczas robienia świątecznych upominków. Aż 37 proc. budżetu na prezenty świąteczne zostanie wydane w kanałach cyfrowych – wynika z badania „Zakupy Świąteczne 2016” firmy doradczej Deloitte.

Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu zadeklarowali, że 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty pozostawią w sklepach internetowych, a ponad jedna trzecia respondentów nie planuje w ogóle ich kupować w sklepach tradycyjnych. Już co dziesiąty badany deklaruje, że transakcji dokona również za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Podczas zakupów e-commerce szukamy przede wszystkim sprzętu elektronicznego, gier oraz filmów. W sklepach tradycyjnych wciąż jednak wolimy kupować kosmetyki i perfumy.

Uczestnicy międzynarodowego badania, w którym wzięło udział dziewięć europejskich krajów, byli pytani o wagę internetowych zakupów w ich tegorocznym świątecznym koszyku. W tym roku na prezenty planujemy wydać średnio 490 zł.

Analiza Deloitte pokazała, że aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych. - To drugi najwyższy wynik spośród badanych krajów. Wyższy odsetek, bo aż 48 proc. uzyskały jedynie Niemcy. To oznacza, że każdy z nas średnio za prezenty zakupione w sieci zapłaci 42 euro – mówi Wojciech Górniak, dyrektor w Deloitte Digital.

Jednocześnie jak pokazuje badanie Deloitte aż 34 proc. respondentów deklaruje, że w ogóle nie kupi prezentów w sklepach stacjonarnych. To najwyższy wskaźnik spośród badanych krajów. Wynik ten odzwierciedla wzrost na polskim rynku znaczenia e-commerce, którego wartość – według prognoz – podwoi się w przeciągu najbliższych pięciu lat.

W Polsce, tak jak w większości krajów europejskich, Internet jest najpopularniejszym sposobem na szukanie inspiracji prezentowych. Dwóch na trzech ankietowanych właśnie w sieci będzie chciało znaleźć w tym roku pomysły na upominki dla najbliższych. Polacy prawie dwa razy rzadziej niż przeciętni Europejczycy deklarują, że będą szukać informacji o prezentach bezpośrednio w sklepach internetowych.

- Można więc wnioskować, że najpierw używamy niezmiennie najpopularniejszych sposobów, takich jak wyszukiwarki i porównywarki cenowe, na które wskazało odpowiednio 50 i 41 proc. ankietowanych, a do sklepu trafiamy, kiedy mamy już konkretny pomysł, co chcemy kupić – mówi Wojciech Górniak.

Znacznie częściej niż respondenci w pozostałych badanych krajach Polacy szukają ofert na stronach z kuponami i zniżkami. Częściej od nas robią to tylko Rosjanie i Belgowie. Poszukujemy tam głównie ofert na prezenty do domu, zestawy prezentowe i karty upominkowe. Na tych stronach najmniej popularne były wyszukiwania książek i filmów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.