27.01.2017/09:43

Światowe Forum Ekonomiczne: technologie cyfrowe spowodują rewolucję w handlu

Organizacja World Economic Forum, we współpracy z Accenture, opublikowała obszerny raport pt. Shaping the Future of Retail for Consumer Industries, w którym rozważane są najważniejsze trendy, jakie kształtować będą handel detaliczny na świecie w najbliższych 10 latach. Tą ciekawą analizą interesują się najwięksi światowi detaliści, z szefem Walmarta na czele. Warto poznać podstawowe tezy dokumentu.

Raport koncentruje się na rynkach powstałych dzięki technologiom cyfrowym i jest wezwaniem do działania dla wszystkich interesariuszy – osób i podmiotów związanych z sektorem handlu detalicznego.

Aby zagwarantować sobie sukces w najbliższej dekadzie i latach następnych, zarówno detaliści, jak firmy CPG powinny pilnie śledzić następujące trendy:

1. Należy lepiej zrozumieć konsumentów i nawiązać z nimi ściślejsze więzi

Konsumenci, wspomagani przez nowoczesne technologie, redefiniują podstawowe wartości. Tradycyjne „miary wartości”, takie jak cena, wybór czy wygoda zakupów wciąż będą się liczyć, ale ważne stają się też nowe „wartości”, takie jak kontrola i doświadczenie zakupowe.

W skali globalnej konsumenci mają dostęp do ponad miliarda różnych produktów, oferowanych zarówno przez tradycyjnych dostawców, jak i przez dynamicznych nowicjuszy, przy czym wszystkie te podmioty eksperymentują z nowymi modelami biznesowymi i metodami przyciągnięcia klienta. W miarę jak rośnie wybór, maleje lojalność konsumentów. Najlepszym rozwiązaniem dla firm jest zachować elastyczność, stale poszukiwać innowacji i wprowadzać nowe technologie, dzięki którym będą w stanie zaspokajać wciąż rosnące standardy i oczekiwania klientów.

(...)

2. Technologia będzie kluczem transformacji

Sukces odniosą ci uczestnicy rynku, którzy będą potrafili wykorzystać innowacje techniczne do zaoferowania konsumentom jak największej wartości dodanej – jednak z zachowaniem realizmu przy szacowaniu kosztów w relacji do korzyści. Osiem rewolucyjnych technologii będzie miało największy wpływ na transformację w handlu i CPG:

  • internet rzeczy
  • pojazdy autonomiczne
  • drony
  • roboty
  • sztuczna inteligencja/uczące się maszyny
  • rozszerzona/wzbogacona rzeczywistość (augmented reality)
  • wirtualna rzeczywistość (virtual reality)
  • cyfrowa wykrywalność (digital traceability – śledzenie aktywności cyfrowej osób czy urządzeń)
  • druk 3D
  • blockchain (technologia wypracowana na potrzeby wirtualnej monety Bitcoin, polega na rejestrowaniu całego „łańcucha” wszystkich transakcji w systemie, co praktycznie uniemożliwia oszustwa)

3. Transformacja modeli biznesowych w świecie fizycznym i cyfrowym

W ciągu najbliższej dekady linia podziału pomiędzy online i offline będzie się zacierać. Nowe modele biznesowe będą się upowszechniać i nabierać rozpędu. Ponieważ w krajach o najwyższym wskaźniku cyfryzacji dochody ludności rosną stosunkowo powoli, a konsumenci przenoszą część wydatków z produktów na usługi, w handlu detalicznym migracja przychodów – pomiędzy firmami czy modelami biznesowymi – będzie większa niż ogólny wzrost rynku.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Karol 30.01.2017

    Warto obserwować jak na zmiany zareagują zarówno gracze na rynku detalicznym i hurtowym - bo ich również będą dotykały te zmiany - i kto odpadnie w tej rywalizacji w umiejętności wykorzystania nowych technologii.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.