26.06.2018/15:54

Szał na zakupy w rosyjskich hipermarketach mija

Rosyjski rynek produktów szybko zbywalnych i preparatów farmaceutycznych notuje skromny wzrost. Coraz widoczny jest jednak trend zwiększenia konsumpcji i odejścia od dużych formatów w kierunku mniejszych sklepów zlokalizowanych w pobliżu miejsca zamieszkania czy pracy.

W ocenie analityków GfK, głównym problemem detalistów w Rosji jest nacisk na promocje, co nie przekłada się na zyski spółek. Według danych GfK, udział zakupów w akcjach promocyjnych sukcesywnie rośnie i odpowiada obecnie za jedną czwartą obrotów całego rynku FMCG (25,3 proc.).

Rosyjski rynek produktów szybko zbywalnych wciąż kształtuje jedynie cena, ale od połowy 2017 r. widzimy, że zaczynają działać też inne czynniki. W niektórych segmentach rośnie zapotrzebowanie na produkty klasy premium, zaś wśród najbardziej znaczących kanałów dystrybucji - dyskontami - rośnie też znaczenie supermarketów – komentuje Siergiej Jaszko, dyrektor generalny GfK Rus.

Średnia wartość koszyka zakupowego w skali miesiąca wynosi obecnie 12,7 tys. rubli - około 751 zł (w Polsce około 950 zł). Korelacja kosztów dla poszczególnych grup towarów pozostaje niemal bez zmian. Najwięcej Rosjanie wydają na mięso, nabiał, napoje, warzywa i owoce oraz preparaty farmaceutyczne.

Zdrowa żywność cieszy się zainteresowaniem

Firma GfK przeanalizowała powody, które zdecydowały o sukcesie szybko rosnących marek w branży spożywczej. Swoje pozycje wzmocnili producenci działający w segmencie zdrowej żywności oraz ci, którzy wprowadzali nowe smaki i formaty produktów.

W tym roku Rosjanie wyróżniali oferty firm, które proponowały żywność organiczną podkreślając zawartość naturalnych lub „modnych” składników.

Aby odnieść sukces w sprzedaży „dobra cena” to za mało. Trzeba podążać za nowymi trendami konsumenckimi. Dla Rosjan ważne jest m.in. zdrowie. Dlatego, wszystko co wspiera ten aspekt życia będzie zwracać na siebie uwagę rosyjskich konsumentów – zaznacza Jelena Samodurowa, kierownik oddziału badań panelu konsumenckiego GfK Rus.

Badania GfK pokazały także, że przekrój sklepów, w których zaopatrują się Rosjanie jest coraz szerszy. Świadczy to o tym, że lojalność rosyjskich konsumentów spada.

Możemy mówić o tym, że 2018 rok stał się przełomowym dla takich formatów jak hipermarkety i dyskonty. Będący w ubiegłym roku liderami tych kanałów Magnit i Auchan ustąpiły pozycje swoim najbliższym konkurentom – zauważa Aleksiej Gorbatenko, kierownik grupy zarządzania projektami GfK Shopper Insights.

Po raz pierwszy został odnotowany spadek dynamiki sprzedaży w kanale hipermarketów. Znaczącym czynnikiem wyboru miejsca zakupów stało się dążenie do oszczędzania nie tylko pieniędzy, ale i czasu. Coraz częściej Rosjanie dokonują codziennych zakupów w sklepach w pobliżu domu i pracy, liczba których rośnie.

Wśród dziesięciu sieci handlowych zbadanych przez GfK swoje pozycje wzmocniło trzech detalistów – Piatioroczka (ros. Piąteczka), Lenta i Karusel (ros. Karuzela).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.