Tak źle w branży piwowarskiej nie było od 30 lat. Najwięcej traci ulubione piwo Polaków.
Spadek wolumenu sprzedaży piwa w ubiegłym roku wyniósł 1,6 proc. Segmentem, który ciągnie branżę w dół jest lager, czyli jasne pełne – najpopularniejsze piwo w Polsce.
W czasie pandemii piwowarzy dwukrotne odczuli wielomiesięczne zamrożenie branży gastronomiczno-hotelarskiej. Konsumpcji piwa nie sprzyjał też brak imprez masowych i dużych wydarzeń sportowych oraz wyraźny spadek ruchu turystycznego.
Spadła również sprzedaż w sklepach. Według Nielsena spadek wolumenowy sprzedaży piwa w Polsce w 2020 roku wyniósł 1,6 proc. (bez sektora HoReCa).
Wolumenowy spadek sprzedaży piwa jest najbardziej widoczny w najpopularniejszym segmencie – najwięcej stracił alkoholowy lager, ulubione piwo Polaków. Jego sprzedaż spadła o 2,6 proc., co pociągnęło za sobą spadek całej kategorii.
Od lat spada również sprzedaż piw mocnych – w 2020 roku w porównaniu do 2019 to minus 4,7 proc. wolumenowo. Jednocześnie nastąpił wartościowy wzrost kategorii piwa na poziomie 3 proc., który jest efektem wzrostu ceny piwa spowodowanego wyższą o 10 proc. akcyzą, obowiązującą od początku 2020 r. oraz wzrostem kosztów produkcji.
Średnia cena piwa rośnie od dłuższego czasu, przeciętnie o 20 gr/rocznie, co oznacza, że na koniec 2020 r. była ona aż o 8 proc. wyższa niż na początku 2019 r.
– Podwyżka akcyzy przełożyła się na ceny piwa w sprzedaży detalicznej, podobnie jak opłata cukrowa, która uderzyła w bezalkoholowe piwa smakowe. Oprócz niej o wzroście cen oraz wolumenowym spadku sprzedaży piwa zadecydowały inne czynniki, takie jak wysokie koszty produkcji, w tym energii oraz surowców. Dodając do tego obostrzenia związane z pandemią, po raz pierwszy od 30 lat mamy w branży do czynienia z tak trudną sytuacją – komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
Praktycznie jedynym pozytywnym sygnałem w branży jest utrzymanie wzrostu segmentu piw bezalkoholowych. Piwa z tej kategorii kolejny raz zanotowały wzrost popularności i po raz pierwszy osiągnęły wartość 1 mld złotych. To m.in. efekt trendu, zgodnie z którym, już od kilku lat Polacy konsumują mniej czystego alkoholu pod postacią piwa, umacniając tym samym pozycję piw bez procentów.
5 komentarzy
-
20.02.2021
Spadek sprzedaży lagera... Bo ludzie posmakowali lepszych piw niż wasze koncernowe siuśki. Woda z dodatkiem piwa.
-
20.02.2021
No ja robię co mogę...😉
-
20.02.2021
Ja dalej pije 3 dziennie. 😁
-
20.02.2021
Co za brednie !!!
Lubię piwo szczególnie latem a zimową porą to chyba normalne tępy dzbanie -
20.02.2021
Nie widać. W JMD top marki ciągle po 1.99/puszkę.
1