19.02.2021/12:00

Tak źle w branży piwowarskiej nie było od 30 lat. Najwięcej traci ulubione piwo Polaków.

Spadek wolumenu sprzedaży piwa w ubiegłym roku wyniósł 1,6 proc. Segmentem, który ciągnie branżę w dół jest lager, czyli jasne pełne – najpopularniejsze piwo w Polsce.

W czasie pandemii piwowarzy dwukrotne odczuli wielomiesięczne zamrożenie branży gastronomiczno-hotelarskiej. Konsumpcji piwa nie sprzyjał też brak imprez masowych i dużych wydarzeń sportowych oraz wyraźny spadek ruchu turystycznego. 

Spadła również sprzedaż w sklepach. Według Nielsena spadek wolumenowy sprzedaży piwa w Polsce w 2020 roku wyniósł 1,6 proc. (bez sektora HoReCa).

Wolumenowy spadek sprzedaży piwa jest najbardziej widoczny w najpopularniejszym segmencie – najwięcej stracił alkoholowy lager, ulubione piwo Polaków. Jego sprzedaż spadła o 2,6 proc., co pociągnęło za sobą spadek całej kategorii. 

Od lat spada również sprzedaż piw mocnych – w 2020 roku w porównaniu do 2019 to minus 4,7 proc. wolumenowo. Jednocześnie nastąpił wartościowy wzrost kategorii piwa na poziomie 3 proc., który jest efektem wzrostu ceny piwa spowodowanego wyższą o 10 proc. akcyzą, obowiązującą od początku 2020 r. oraz wzrostem kosztów produkcji. 

Średnia cena piwa rośnie od dłuższego czasu, przeciętnie o 20 gr/rocznie, co oznacza, że na koniec 2020 r. była ona aż o 8 proc. wyższa niż na początku 2019 r. 

– Podwyżka akcyzy przełożyła się na ceny piwa w sprzedaży detalicznej, podobnie jak opłata cukrowa, która uderzyła w bezalkoholowe piwa smakowe. Oprócz niej o wzroście cen oraz wolumenowym spadku sprzedaży piwa zadecydowały inne czynniki, takie jak wysokie koszty produkcji, w tym energii oraz surowców. Dodając do tego obostrzenia związane z pandemią, po raz pierwszy od 30 lat mamy w branży do czynienia z tak trudną sytuacją – komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

Praktycznie jedynym pozytywnym sygnałem w branży jest utrzymanie wzrostu segmentu piw bezalkoholowych. Piwa z tej kategorii kolejny raz zanotowały wzrost popularności i po raz pierwszy osiągnęły wartość 1 mld złotych. To m.in. efekt trendu, zgodnie z którym, już od kilku lat Polacy konsumują mniej czystego alkoholu pod postacią piwa, umacniając tym samym pozycję piw bez procentów. 

Dodaj komentarz

5 komentarzy

  • Janick 20.02.2021

    Spadek sprzedaży lagera... Bo ludzie posmakowali lepszych piw niż wasze koncernowe siuśki. Woda z dodatkiem piwa.

  • Macczo 20.02.2021

    No ja robię co mogę...😉

  • Bmw 20.02.2021

    Ja dalej pije 3 dziennie. 😁

  • Don 20.02.2021

    Co za brednie !!!
    Lubię piwo szczególnie latem a zimową porą to chyba normalne tępy dzbanie

  • Kk&d 20.02.2021

    Nie widać. W JMD top marki ciągle po 1.99/puszkę.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także