23.11.2020/13:00

To dopiero początek spadku sprzedaży detalicznej [ANALITYCY]

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się w październiku w cenach bieżących o 2,1 proc. r/r wobec wzrostu o 2,7 proc. we wrześniu, co było poniżej konsensusu rynkowego (-0,3 proc.) i powyżej naszej prognozy (-3,9 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zmniejszyła się w październiku do -2,3 proc. r/r wobec 2,5 proc. we wrześniu.

Jak wskazują analitycy Credit Agricole Bank Polska w kierunku zmniejszenia dynamiki pomiędzy wrześniem a październikiem oddziaływał efekt niekorzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (we wrześniu br. liczba dni roboczych była o 1 większa niż w 2019 r., podczas gdy w październiku br. była ona o 1 mniejsza niż przed rokiem). Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych była w październiku o 2,1 proc. niższa w porównaniu z wrześniem br. Oznacza to, że w październiku sprzedaż detaliczna była niższa o 4,1 proc. niż w lutym, czyli ostatnim miesiącu przed silnym wpływem pandemii na sytuację w handlu.

Wzrost sprzedaży detalicznej wyhamował wyraźnie w październiku z uwagi na niekorzystny wpływ drugiej fali COVID-19. Z jednej strony gospodarstwa domowe oddolnie ograniczały swoją aktywność zakupową z uwagi na obawy przed zarażeniem się. Z drugiej strony rząd wprowadził w październiku kolejne obostrzenia – objęcie całego kraju strefą żółtą (od 10.10.2020), a następnie czerwoną (od 17.10.2020) – co miało negatywny wpływ na obroty w handlu detalicznym.

Jak podkreśla Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska wymienione niekorzystne uwarunkowania znalazły odzwierciedlenie w strukturze sprzedaży detalicznej. Wszystkie kategorie oprócz „meble, RTV, AGD” odnotowały spadek dynamiki sprzedaży w cenach stałych pomiędzy wrześniem i październikiem. - W naszej ocenie utrzymujący się szybki wzrost sprzedaży w kategorii „meble, RTV, AGD” (11,9 proc. r/r w październiku wobec 8,6 proc. we wrześniu) jest związany ze zwiększonym zakresem pracy zdalnej oraz wykorzystywaniem przez gospodarstwa domowe okresu zmniejszonej mobilności do przeprowadzenia remontów mieszkań i domów – tłumaczy ekspert.

I dodaje: - Oczekujemy, że ze względu na niekorzystny rozwój pandemii w Polsce i decyzję rządu nakazującą zamknięcie sklepów w galeriach handlowych od 7 listopada, w listopadzie zaobserwujemy pogłębienie spadku sprzedaży detalicznej. Naszą ocenę wspierają dane o transakcjach wykonywanych przez klientów naszego banku.

- Wsparciem dla naszego scenariusza są również opublikowane w ubiegłym tygodniu przez GUS dane o koniunkturze konsumenckiej wskazujące na wyraźny spadek ocen dotyczących zarówno bieżącej jak i przyszłej sytuacji, które ukształtowały się w listopadzie na najniższym poziomie od maja br. Decyzja rządu o otwarciu galerii handlowych od 28 listopada będzie natomiast czynnikiem wspierającym sprzedaż detaliczną w grudniu br. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki dostrzegamy lekkie ryzyko w dół dla naszej prognozy konsumpcji w IV kw. br. (-3,6 proc. r/r) – podsumowuje Krystian Jaworski.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także