TOP 10 wiadomości tygodnia: Stokrotka, Carrefour, Ruch, SPAR, Auchan, q-commerce
Na rynku sprzedaży detalicznej w segmencie spożywczej umacnia się format convenience. W tym tygodniu Carrefour i Stokrotka zapowiedziały zwiększenie liczby sklepów działających w tej formule. Większość z nich będzie prowadzona w oparciu o franczyzę, która zyskuje coraz większą popularność w branży handlu detalicznego produktami spożywczymi. Sprawdź, co jeszcze ważnego wydarzyło się w branży w mijającym tygodniu.
1. Stokrotka otworzyła w 2021 roku ponad 100 sklepów
Na koniec 2021 roku w Polsce działało 806 sklepów Stokrotka, z czego najwięcej w formacie supermarket własny (360). Firma dokonała również podziału na market własny (291), sklepy franczyzowe (87), express (60) oraz optima (8).
2. Carrefour Polska ma w planach na 2022 rok otwarcie 171 sklepów z czego 150 we franczyzie
W 2021 roku sieć sklepów Carrefour urosła o 1 hipermarket i 20 sklepów convenience i 3 sklepy monopolowe. Sieć osiągnęła przychód w wysokości 8,5 mld zł. W porównaniu do roku poprzedniego wzrósł on zaledwie o niecałe 4 proc. Ponad dwukrotnie wzrósł za to zysk spółki.
3. Ruch ze stratą ponad 50 mln zł za 2021 r. Rentowność spółki mają poprawić usługi kurierskie
Pomimo wzrostu przychodów z 611 mln zł w 2020 roku do 891 mln zł w 2021 roku spółka Ruch odnotowała w ub. roku stratę brutto w wysokości 52,18 mln zł wobec 18 mln zysku rok wcześniej.
4. Rosyjska inwazja podbija ceny żywności na świecie. Największy wzrost odnotował indeks cen olejów
Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego w Tygodniku Ekonomicznym podają, że rosyjska agresja na Ukrainę zdestabilizowała światowe rynki żywnościowe i sprawiła, że w górę poszybowały ceny podstawowych produktów rolnych, które eksportowała Ukraina. W marcu br. światowy indeks cen żywności wzrósł do poziomu 159,7 pkt., osiągając najwyższy pułap w historii i o 34 pkt. wyższy niż w 2021 r. Najnowsze odczyty indeksu pokazują, że światowe ceny żywności pozostają rekordowo wysokie.
Okazuje się, że konsumenci w naszym kraju nie są lojalni wobec brandów. Wręcz przeciwnie, podejmując decyzje zakupowe najczęściej kierują się promocjami. Tylko 10 proc. ankietowanych twierdzi, że promocje rzadko wpływają na wybór marek produktów, które wkładają do koszyka – wynika z danych Nielsen IQ.
6. Carrefour potwierdził przejęcie brazylijskich hipermarketów Grupo Big
Carrefour sfinalizował przejęcie brazylijskiej sieci handlowej Grupo Big od Advent International i Walmart Inc. rok po ogłoszeniu transakcji wycenianej na 1,35 mld euro. W ten sposób detalista umacnia swoją pozycję lidera w całym kraju, z kompleksową obecnością geograficzną we wszystkich rejonach Brazylii.
7. SPAR Group raportuje dobre wyniki finansowe. W Polsce firma wciąż pod kreską
W ostatnim półroczu sprawozdawczym, kończącym się 31 marca 2022 r., południowoafrykańska SPAR Group odnotowała „solidny” wzrost przychodów. Wzrósł także zysk operacyjny. W Polsce przychody także znacząco wzrosły, jednak na dole rozliczenia wciąż widzimy wartości ujemne.
8. Auchan wchodzi do Wybrzeża Kości Słoniowej
Wybrzeże Kości Słoniowej to kolejny afrykański rynek, który znalazł się na celowniku sieci Auchan. Pierwszy market w tym kraju Francuzi otworzą już w połowie czerwca br., a długoterminowe plany zakładają uruchomienie 50-80 placówek handlowych na tym rynku.
9. Płaca minimalna w 2023 r. inna niż wynikało z przecieków. Pensje kasjerów pójdą w górę
W roku 2023 czekają nas dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Rząd proponuje, żeby od stycznia najniższa pensja wynosiła 3383 zł brutto (aktualnie 3010 zł brutto), a od lipca wzrosła do poziomu 3450 zł. Niebawem do tej propozycji odniesie się Rada Dialogu Społecznego.
Rynek quick commerce w 2025 r. będzie warty 72 mld dolarów, podczas gdy w ubieglym roku jego wartość szacowano na 25 mld dolarów - wynika z danych Redseer cytowanych przez "Rzeczpospolitą".
11