05.09.2020/09:50

TOP10 wiadomości tygodnia: podatek handlowy, maseczki w sklepach, Tesco, Lidl, Lewiatan, Allegro, E.Leclerc, Strokrotka

Polska czeka na wyrok TSUE w sprawie podatku handlowego, Tesco zwalnia pracowników i potwerdza likwidację części e-commerce, centrala Lidla szuka nowego prezesa, a w Polsce rozpoczyna się fala protestów antymaseczkowców. Przeczytaj, co jeszcze wydarzyło się w branży handlowej w pierwszym tygodniu września 2020 r. 

1. 1,5 mld zł z podatku handlowego? Wpływy będą wyższe od zakładanych przez rząd

Rząd w uzasadnieniu do projektu budżetu na 2021 r. zapisał dochody z podatku od sprzedaży detalicznej na poziomie 1,458 mld zł. Wydaje się, że to kwota mocno niedoszacowana. Jeśli podatek zacznie obowiązywać od stycznia - co nie jest jeszcze przesądzone, Polska czeka bowiem na wyrok TSUE w tej sprawie - sieci handlowe wpłacą w przyszłym roku do budżetu państwa wyższą kwotę.

2. Tesco Polska podało datę zamknięcia serwisu e-commerce oraz 6 likwidowanych hipermarketów

Tesco Polska potwierdziło w nadesłanym do portalu wiadomoscihandlowe.pl komunikacie, że firma przygotowuje się do przejęcia polskiej części swojego biznesu przez Salling Group. Biuro prasowe zaznacza, że serwis e-commerce oraz przeznaczone do zamknięcia hipermarkety będą działać do 31 października 2020 r.

3. Lidl bez szefa! Centrala sieci szuka nowego prezesa

Jak poinformował Lebensmittel Zeitung, szef Lidla Ignazio Paternò podał się do dymisji. W trybie komisarycznym zarządzanie siecią przejął ze skutkiem natychmiastowym Gerd Chrzanowski, desygnowany niedawno przez Klausa Gehriga na swojego następcę na stanowisku szefa Schwarz Group.

4. RPO: Przepisy zobowiązujące do noszenia maseczek w sklepach są wadliwe!

Zdaniem rzecznika praw obywatelskich Adama Bodnara, przepisy zobowiązujące do noszenia maseczek w takich miejscach, jak sklepy czy centra handlowe, nadal są wadliwe, ponieważ zostały wydane bez właściwek podstawy w ustawie. RPO wzywa rząd do reakcji i próbuje ustalić, jakie są praktyki policjantów dot. interwencji w podobnych sprawach.

5. Sieć PSH Lewiatan od początku roku powiększyła się o blisko 100 nowych lokalizacji

Pandemia nie wyhamowała ekspansji sieci PSH Lewiatan. Od początku roku jej liczebność zwiększyła się o 92 nowe placówki. Najnowsza mieści się w Nysie.

6. Allegro pod lupą UOKiK. Czy koncern czerpie nieuzasadnione korzyści kosztem sprzedawców?

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają skargi dotyczące zasad współpracy między Allegro a sprzedawcami. W związku z tymi sygnałami prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie Allegro.

7. Dino wchodzi do TOP 10 marek sklepów spożywczych w Polsce. Biedronka mocno traci

W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami gwałtownych zmian w handlu spożywczym. Bardzo duży wpływ na sytuację sieci miały zmiany wywołane pandemią, niemniej  obserwujemy także nasilenie trendów i zjawisk, które zaczęły się już wcześniej. Te wszystkie czynniki miały duży wpływ na sierpniowe notowanie YouGov BrandIndex, czyli ranking TOP 10 sieci spożywczych, jeśli chodzi o odsetek unikalnych klientów (osoby, które wskazały daną sieć jako miejsce zakupów w ciągu ostatniego miesiąca).

8. Sieć E.Leclerc inwestuje w nowe centrum dystrybucyjne i planuje dalszy rozwój w Polsce

Firma logistyczna ID Logistics wygrała przetarg na obsługę sieci handlowej E. Leclerc. Operator będzie zarządzać budowanym obecnie centrum dystrybucyjnym w Woli Rakowej k/Łodzi. Jego uruchomienie operacyjne i realizacja pierwszych dostaw do sklepów zostały zaplanowane na lipiec 2021 roku.

9. Rosja ciągnie wyniki sprzedaży Auchan w Europie Centralnej i Wschodniej w dół. Mocny wzrost na Węgrzech, dobre wyniki w Polsce i Ukrainie

Auchan Holding opublikował wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2020 r. Pomimo pandemii koronawirusa i gorszych wyników sprzedaży spółka odnotowała poprawę rentowności. Zysk Ebitda wypracowany przez Auchan Retail wzrósł o 15 proc., stawka marży Ebitda kształtowała się na poziomie 5,6 proc.

10. Stokrotka będzie rozwijać sklep internetowy. Firma zapowiada uruchomienie usługi dostaw do domu klientów

Mirosław Wawryszczuk, dyrektor sprzedaży i marketingu, członek zarządu spółki Stokrotka zapowiedział podczas XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego, że dystrybutor będzie rozwijać sprzedaż internetową żywności, a już wkrótce uruchomi dostawy zamówionych produktów do domów klientów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.