UOKiK zastawił sidła na największe sklepy internetowe. Ostrzega konsumentów przed Black Friday
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tuż przed najintensywniejszym okresem w handlu ostrzega konsumentów przed sztuczkami detalistów. Według urzędu skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji stanowią ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości.
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, poinformował, że już kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, UOKiK rozpoczął monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych aby zweryfikować, czy nie oszukują one konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego.
- Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów – mówi prezes UOKiK.
Z komunikatu urzędu wynika, że inspektorzy wzięli pod uwagę tegoroczne zainteresowanie klientów kanałem e-commerce. „Przedsiębiorcy już od kilku tygodni kuszą konsumentów różnymi ofertami. W tym roku Black Friday nie będzie miał takiego rozmachu jak w poprzednich latach, bo większość sklepów w galeriach handlowych nadal będzie zamknięta ze względu na obostrzenia związane z COVID-19. Dopiero 28 listopada centra handlowe zostaną ponownie otwarte, w ścisłym reżimie sanitarnym i z wieloma ograniczeniami. Akcja wielkich wyprzedaży przeniesie się więc w dużej mierze do internetu. Okazją będzie Cyber Monday – internetowy odpowiednik Black Friday. W wielu e-sklepach również czekają na nas zniżki, rabaty i promocje. Nie dajmy jednak się oszukać” – ostrzega UOKiK.
Klienci informowani są o nadużyciach związanych z Black Friday i Cyber Monday. UOKiK wymienia, że są to:
- Żonglerka cenami – czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć.
- Promocyjne „przynęty” – czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów. Klient widzi informację „drugi produkt za -50%”, po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki a nie cały asortyment sklepu.
- Niejasne naliczanie rabatów – zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, klient otrzymuje mniejszy upust.
- Anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej z powodu „błędu systemu”.
Urząd przypomina prawa konsumenta podczas e-zakupów i podkreśla, że Black Friday i Cyber Monday to okazje nie tylko do zakupów w Polsce, ale i poza nią. Prawa e-konsumenta są w całej UE jednolite, a problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich.
2