25.06.2018/11:20

Upały przełożyły się na duże wzrosty sprzedaży w małych sklepach w maju

Sprzedaż w sklepach małoformatowych (do 300 mkw.) w maju br. wzrosła o 11,7 proc. w porównaniu z kwietniem - podała Polska Izba Handlu, powołując się na dane CMR. Mniejszy, ale i tak zauważalny wzrost, odnotowano w porównaniu z majem br. - w takim ujęciu wyniósł on 6,9 proc.

Liczba transakcji w sklepach małoformatowych wzrosła w maju o 10 proc. w zestawieniu z kwietniem, natomiast w porównaniu do maja ubiegłego roku wypadła podobnie - wyjaśnia Joanna Chilicka z PIH.

Wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym zarówno w ujęciu rok do roku, jak i miesiąc do miesiąca udało się osiągnąć mimo pięciu dni objętych ograniczeniami handlu – w maju oprócz dwóch niehandlowych niedziel (z czego w jedną wypadały dodatkowo Zielone Świątki, w wyniku ograniczenia handlu w niedziele sklepy nie działały tylko 13 maja) mieliśmy również święta 1 i 3 maja oraz Boże Ciało, które wiązały się z długimi weekendami.

W ocenie Polskiej Izby Handlu, wyższe obroty sklepów w maju to zasługa bardzo wysokich jak na maj temperatur, które przełożyły się na większy popyt na lody, napoje, czy piwo. - W pierwszym tygodniu maja, kiedy upały dawały się we znaki szczególnie mocno, a wielu Polaków korzystało z uroków długiego weekendu, piwo pojawiało się na 30 proc. paragonów, a po lody sięgał co 12 kupujący - podaje izba.

Wydatki klientów małoformatowych na lody w maju były o około 40 proc. wyższe niż w kwietniu, który pod względem pogody był dla tej kategorii bardzo korzystny. W maju duże wzrosty odnotowały również inne kategorie wrażliwe na temperatury – liczba paragonów z wodą czystą w porównaniu z kwietniem wzrosła o 14 proc., a liczba paragonów z napojami gazowanymi o około 12 proc.

Korzystne warunki pogodowe i związany z nim urodzaj truskawek przełożyły się również na sprzedaż cukrów żelujących (jak pokazują dane CMR, w maju liczba transakcji i wartość sprzedaży były kilkanaście razy wyższe niż kwietniu br. czy w maju 2017 r.), a także jogurtów naturalnych i kefirów, które często są łączone z sezonowymi owocami. Ciemną stroną wiosny i lata są komary, kleszcze oraz inne owady – jak pokazują dane z paragonów, w maju liczba transakcji zakupu środków przeciwko owadom była sześciokrotnie wyższa niż w kwietniu.

Maj to jeden z miesięcy, w których lepiej niż zwykle sprzedają się praliny, przy czym za wzrost odpowiada właściwie jeden dzień – 26 maja. W tym roku również w Dniu Matki liczba paragonów z tą kategorią wzrosła skokowo w dniach poprzedzających to święto, co przełożyło się na wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm o 90 proc.

Z danych CMR wynika, że w maju klienci wydawali na zakupy w placówkach małego formatu (do 300 mkw.) średnio 13,75 zł, czyli o prawie 2 proc. więcej niż w kwietniu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.