05.09.2016/11:54

W 2020 r. wartość zakupów online w Polsce wyniesie 62 mld zł

Do 2020 r. wartość zakupów online powinna w Polsce rosnąć średnio o 16 proc. rocznie, osiągając wartość niemal 62 mld złotych rocznie oraz udział w całości sprzedaży detalicznej w Polsce na poziomie 12 proc. – wynika z danych McKinsey, opublikowanych w raporcie pt. „Cyfrowi Polacy – konsumenci w czasach e-rewolucji”.

Internet odniósł ogromny sukces jako kanał sprzedażowy – w Internecie kupuje ponad połowa cyfrowych Polaków. W 2016 r. wartość rynku e-commerce wyniosła 34,4 mld złotych, a wydatki cyfrowych Polaków w sieci jako odsetek całej sprzedaży są wyższe niż we Włoszech czy Hiszpanii. Co więcej, odsetek niektórych kupowanych produktów w Internecie jest tak duży, że Polska wypada prawie tak dobrze, jak kraje zachodnie. Na przykład w Polsce 14 proc. sprzedaży zabawek odbywa się online, podczas gdy we Francji i Niemczech jest to niewiele więcej – odpowiednio 16 proc. i 18 proc.

Jeszcze częściej niż do zakupów Internet służy do zdobywania informacji o produktach. Wyszukiwanie informacji w sieci jest głównym sposobem poznawania wad, zalet, specyfikacji czy ceny wielu produktów – głównie elektroniki (w tym sprzętu komputerowego, gier wideo i RTV), książek i muzyki. Informacje o tych przedmiotach średnio w połowie przypadków są czerpane z Internetu. Kategorie te są najczęściej (czyli w 25-30 proc.) kupowane w e-sklepach. Najrzadziej kupowane i wyszukiwane online są artykuły spożywcze, chemia gospodarcza i artykuły papiernicze. Choć ofertę AGD, odzieży, obuwia, mebli czy zabawek wiele osób przegląda w sieci (35-65 proc.), odsetek zakupów dokonywanych online jest dużo niższy – mniej niż 20 proc. przypadków. W tych kategoriach wyraźnie widać trend ROPO (z ang. researched online, purchased offline). Oznacza to, że Polacy oglądają i porównują te kategorie produktów online, ale kupują je wciąż w tradycyjnych sklepach. Na przykład dużym artykułom gospodarstwa domowego przygląda się w sieci 60 proc. cyfrowych konsumentów zainteresowanych zakupem, ale trzykrotnie mniej kupuje je przez Internet.

Internet przyczynia się także do budowania świadomości marki – 30 proc. cyfrowych Polaków przyznaje, że informacje o nowych produktach znajdują w sieci. Drugim najpopularniejszym kanałem jest rekomendacja rodziny i znajomych (27 proc.), a już tylko 13 proc. cyfrowych Polaków przyznaje, że tradycyjne formy reklamy, np. reklama telewizyjna, przyczyniły się do zbudowania świadomości marki.

Choć Internet odgrywa niezwykle ważną rolę jako źródło wiedzy o produktach i jako kanał sprzedaży, wciąż istnieje ogromny potencjał wzrostu jego znaczenia. Istnieją spore różnice w wykorzystaniu internetowych kanałów sprzedaży pomiędzy poszczególnymi segmentami polskich e-konsumentów. Za 73 proc. wartości rynku e-commerce odpowiada tylko połowa cyfrowych Polaków – czyli aspirująca entuzjastka, cyfrowy wszystkożerca i zamożny pragmatyk. Wynika to po części z różnic w dochodach między segmentami – najmniej w sieci wydają staroświecki internauta i e-minimalistka, czyli segmenty o najniższych dochodach.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • alicja.kubiak@hurtum.pl 06.09.2016

    Pamiętajmy że e-commerce nie rozwija się wyłącznie w handlu detalicznym, ale przede wszystkim w transakcjach biznesowych. Wg raportu firmy Frost&Sullivan wartość rynku e-commerce dla transakcji biznesowych (B2B) wyniesie na całym świecie 6,7 bilonów USD do 2020 roku i będzie stanowić 27% całości rynku B2B. Co istotniejsze wartość rynku e-commerce B2B będzie 2 razy większa od rynku e-commerce w B2C (handel detaliczny). W hurtum.pl wiemy o tych trendach i staramy się przekonać zarówno sprzedających i kupujących na rynku B2B do wejścia w świat zdigitalizowanych zamówień i skorzystania z platformy hurtum.pl. Zapraszam do rejestracji!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.