23.04.2020/10:50

W 2022 r. e-grocery może zwiększyć udziały w rynku sprzedaży żywności do 5 proc.! [ANALIZA]

Pandemia koronawirusa przyspieszyła rozwój e-commerce, którego udział w sprzedaży FMCG może urosnąć nawet do 5 proc. do 2022 - szacują przedstawiciele branży FMCG zapytani przez Nielsena. Jednak Polacy, wrażliwi na ceny i nielojalni zakupowo, według dorocznego badania Nielsena Shopper Trends, mogą w nowej rzeczywistości licznie powrócić do stacjonarnych zakupów.

- Technologia nie jest już opcją, jest niezbędna w praktycznie wszystkich aspektach naszego życia.  Największe zmiany wprowadziła w sposobie komunikowania się i kupowania. Zakupy e- commerce nie są już jednorazowym eksperymentem, powoli stają się codziennością. Konsumenci podobnie na świecie, jak i w Polsce uważają, że ich życie stało się bardziej skomplikowane – 64 proc., jednak potwierdzają lepszy dostęp do nowych technologii – 73 proc. i przyznają, że czyni ona ich życie łatwiejszym – 75 proc. - mówi Beata Kaczorek, dyrektor Badań Konsumenckich i Shopperowych z Nielsen Connect w Polsce.

Zresztą na zakupy FMCG w sieci Polacy decydowali się już wcześniej. Niezależnie od pandemii. 15 mln osób przynajmniej raz zrobiło już zakupy FMCG online. Z badania Nielsena “wE- Commerce” wynika, że na zakupy FMCG w internecie Polacy poświęcali średnio ok. 177 zł i niecałe 30 minut. Wśród produktów spożywczych wybierali przede wszystkim: kawę, żywność dla zwierząt, oraz herbatę. W kosmetykach przeważały: żele pod prysznic, perfumy i szampony, zaś w chemii domowej: produkty do prania i środki czystości.

Agencja podkreśla, że pandemia zdecydowanie wpłynęła na zwiększenie motywacji konsumentów i pokonanie barier wśród tych, którzy wcześniej nie zdecydowali się jeszcze na zakupy przez Internet. Jak wynika z badania Nielsena “Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” 31 proc. Polaków przyznaje, że zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online dla produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. Bariery wejścia w kanał online wskazane przez konsumentów w badaniu Nielsena “wE- Commerce” takie jak: brak możliwości osobistego sprawdzenia produktów czy koszt dostawy, dziś straciły na znaczeniu ze względu na pojawienie się zupełnie nowej wartości na rynku.

- Bezpieczeństwo osobiste podczas zakupów stało się nową wartością i siłą napędową dla rozwoju e-commerce. Bezkontaktowe zakupy online dla wielu jawią się jako najbardziej bezpieczne. Obserwując, jak błyskawicznie detaliści zareagowali na nową sytuację wchodząc w e-commerce, oferując nową formę dostaw typu click and collect lub decydując się na skorzystanie z usług dostawczych firm zewnętrznych, możemy prognozować, że rozwój e-commerce zdecydowanie przyspieszy. Dla przykładu między 13. A  12. tygodniem bieżącego roku wartość sprzedaży online wzrosła o 23 proc. wobec 8 proc. dla wartości tradycyjnego koszyka. Nielsen szacuje, że obecnie udział e-commerce w sprzedaży FMCG wynosi 1 proc., a uwzględniając aktualną dynamikę do 2022 roku może wzrosnąć nawet 5 proc. wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez naszą firmę. Tym samy może zbliżyć się do poziomu rynku brytyjskiego, gdzie udział tego kanału jest najwyższy w Europie i wynosi 6 proc. - komentuje ekspertka Beata Kaczorek.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.