03.08.2020/11:46

W wakacje woda mineralna podrożała. Najbardziej w dyskontach – średnio o blisko 20 proc.

Od początku czerwca do połowy lipca br. wody mineralne gazowane były droższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku średnio o 5,5 proc. Z kolei niegazowane zdrożały o blisko 5 proc. Wody z bąbelkami najmocniej poszły w górę w dyskontach – o ponad 17 proc. Wyraźny wzrost został również odnotowany w supermarketach – o prawie 10 proc. Artykuły bez gazu też najbardziej podrożały w dyskontach – o 7 proc. Niemal o połowę mniejsze podwyżki zaobserwowano w sieciach cash&carry i w supermarketach, tj. o niecałe 4 proc.

Z analizy blisko 2 tys. akcji promocyjnych wynika, że gazowana woda mineralna zdrożała średnio o 5,5 proc., a niegazowana – o 4,8 proc. Michał Majszczyk z Hiper-Com Poland tłumaczy większy wzrost cen wody z bąbelkami tym, że proces jej nasycania i butelkowania jest bardziej kosztowny niż produkcji napoju bez gazu. Niemniej różnica jest stosunkowo niewielka.

– Na rynku wszystko drożeje, w tym woda. Występują też problemy z zatrudnieniem pracowników i zabezpieczeniem produktów. Jednak różnica wzrostu cen między artykułami jest minimalna. To najprawdopodobniej wynika z tego, że popyt na wodę gazowaną zawsze był nieco większy niż na niegazowaną – mówi dr Maria Andrzej Faliński, wieloletni obserwator rynku detalicznego.

Woda gazowana najbardziej podrożała w dyskontach – średnio o 17,4 proc. Na drugim miejscu były supermarkety – wzrost o 9,9 proc. Niewielkie podwyżki odnotowano też w sklepach convenience – o 1,6 proc., a także w hipermarketach – o 1,5 proc. Ceny najmniej poszły w górę w sieciach typu cash&carry – o 0,1 proc. Zdaniem Katarzyny Grochowskiej z Hiper-Com Poland, wzrosty są stonowane, biorąc pod uwagę zwiększoną sprzedaż napojów w okresie letnim oraz tegoroczne utrudnienia związane z pandemią.

– Dyskonty zaczęły być postrzegane jako dobre sklepy na czas kryzysu. Konsumenci uważają, że właśnie w nich zrobią zakupy najszybciej, czyli najbezpieczniej, a także najtaniej. Dodatkowo duży udział kilku marek własnych powoduje, że wody mniej tam kosztują niż w innych formatach. Dlatego takie sieci mogły sobie pozwolić na prawie 20 proc. podwyżki. Na obecnej sytuacji skorzystały również małe supermarkety, w których sposób prowadzenia sprzedaży jest bliski dyskontom – wyjaśnia dr Faliński.

Według analizy, woda niegazowana również najbardziej zdrożała w dyskontach – o 7 proc. Mniejsze wzrosty były w sieciach cash&carry i w supermarketach – o 3,6 proc., a także w sklepach convenience – o 3,3 proc. Najmniej widoczne podwyżki zanotowano w hipermarketach – o 2,9 proc.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • czytający etykiety klient 03.08.2020

    Woda mineralna z dyskontu "marki własnej" jest dla smaczniejsza niż te non stop reklamowe wody źródlane. Warto dokładnie czytać etykiety, bo nie zawsze reklama z obrazkami gór w mass mediach oznacza wodę mineralną...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także