24.01.2021/10:50

Wartość polskiego rynku e-commerce zbliży się do 100 mld zł w 2024 roku

Rynek handlu internetowego w Polsce - z wyłączeniem żywności napojów - w 2019 roku był warty 36 mld złotych, a w roku 2024 jego wartość może wynieść nawet 95 mld zł. Kluczowym czynnikiem przyspieszającym jego rozwój była oczywiście pandemia, która wywindowała wartość rynku aż do 57 mld zł w 2020 r. (wzrost o 56 proc. rdr).

To szacunki opublikowane przez InPost w prospekcie emisyjnym. Jako źródło firma wskazuje własne dane oraz raporty o rynku. Przedstawione prognozy są śmiałe i nie muszą się sprawdzić, ale jeśli się spełnią to będzie to oznaczało, że internet będzie odpowiadał za coraz większą część "handlowego tortu" w Polsce.

Zgodnie z tymi prognozami, rynek handlu internetowego w Polsce w 2021 r. urośnie już tylko o 4 mld zł wobec fenomenalnego wzrostu o 21 mld zł w pandemicznym roku 2020. Potem wzrosty miałyby być już większe. Skok w 2022 r. sięgnąłby 11 mld zł, rok później byłby identyczny, a w roku 2024 jeszcze wyższy - 12 mld zł.

To wszystko złożyłoby się na 95 mld zł wartości rynku e-commerce w Polsce w 2024, i to bez uwzględnienia żywności oraz napojów (te dwie kategorie w kanale online. Niewykluczone, że po dodaniu tej kategorii udałoby się przekroczyć symboliczną barierę 100 mld zł.

InPost prognozuje, że w 2024 r. więcej niż co czwarty złoty wydany w internecie przeznaczony zostanie na elektronikę i rozrywkę. Na kategorie mody przypadłoby 14 proc. rynku e-commerce w Polsce - tyle samo, co na produkty użytku domowego i osobistego. Na kolejnych miejscach znalazłyby się: sprzedaż mebli i urządzeń (11 proc.) oraz bezpośrednia telesprzedaż (4 proc.). Cała reszta (32 proc.) przypadłaby na inne kategorie wyrobów.

Według danych przedstawionych przez właściciela paczkomatów, po wykluczeniu żywności i napojów aż 22 proc. całości handlu w Polsce w minionym roku przypadło na internet. Bez efektu covidowego miało to być "zaledwie" 14,8 proc. wobec 13,3 proc. w roku 2019.

Trudno przewidzieć, jak długo potrwa pandemia i jak trwałe będzie jej przełożenie na rozwój e-sprzedaży w Polsce. Jednak z danych przedstawionych w prospekcie InPostu wynika, że pozytywny dla e-handlu efekt koronawirusa pozwoli na zbliżenie się do granicy 30 proc. udziału internetu w całości sprzedaży non-food w Polsce. Zgodnie z zaprezentowaną prognozą, w 2024 r. udział ten miałby wynieść aż 29,2 proc. Dla porównania, jeszcze w 2010 r. internet odpowiadał jedynie za 4,7 proc. sprzedaży pozaspożywczej.

źródło wykresów: InPost

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także