29.06.2020/08:16

Wartość rynku handlu spożywczego w Polsce zbliża się do 300 mld zł

Rynek handlu spożywczego w Polsce wzrósł w 2019 r. o ok. 4 proc. do poziomu 290 mld zł - wynika z danych agencji PMR. Rok wcześniej wartość rynku szacowana była na 279 mld zł.

Jak wskazuje Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, pozytywny efekt na rozwój rynku miały m.in. rządowe programy prokonsumpcyjne, w tym rozszerzenie programu Rodzina 500+ na pierwsze dziecko, wypłata 13. emerytury oraz wprowadzenie zerowego PIT dla osób młodych. Rynek handlu spożywczego urósł w 2019 nawet pomimo faktu, że w roku tym mieliśmy do czynienia ze zwiększoną liczbą niedziel bez handlu (o 13 więcej niż w 2018 r.).

Operator największej sieci handlowej w Polsce podkreśla, że do wzrostu sprzedaży detalicznej żywności w 2019 r. przyczyniło się także podniesienie płacy minimalnej, które przełożyło się na większą zawartość portfeli słabiej zarabiających Polaków.

W 2019 r. wzrosła także wartość rynku żywności ekologicznej. Wyniosła już 1,1 mld zł (dane PMR), co oznacza, że organiczne artykuły spożywcze wciąż stanowią bardzo niewielką część rynku. - Jednakże tempo wzrostu tego segmentu jest trzy razy wyższe niż całego rynku - wskazuje Jeronimo Martins w raporcie. Właściciel Biedronki wskazuje, że w Polsce nie ma aktualnie żadnych istotnej wielkości operatorów sklepów z eko żywnością. Rozwój sprzedaży produktów organicznych wynika głównie ze zwiększania oferty tego typu wyrobów w sklepach ogólnospożywczych, w tym również pod marką własną.

W minionym roku z największymi wyzwaniami w dalszym ciągu musiał się mierzyć format hipermarketowy, który zanotował spadek sprzedaży w porównaniu z 2018 r. Kłopoty detalistów prowadzących największe sklepy wielkopowierzchniowe wynikają m.in. ze zmiany przyzwyczajeń konsumenckich, a także przestawiania się klientów na sklepy ulokowane bliżej domu.

W raporcie Jeronimo Martins zaznaczono także, że w sektorze handlu tradycyjnego ubiegły rok - podobnie jak w wielu innych europejskich krajach - przyniósł dalszy spadek liczby sklepów. To trend obserwowany przede wszystkim na obszarach wiejskich. Placówki handlowe są tam zamykane m.in. w związku z migracją ludzi do miast, a także z powodu zwiększonej liczby dyskontów i supermarketów, które są w stanie zaoferować kompleksową ofertę w dobrej cenie dla mieszkańców takich regionów.

Właściciel Biedronki spodziewał się pod koniec lutego br., że w 2020 r. dynamika wzrostu rynku pozostanie na podobnym poziomie co w 2019 r., aczkolwiek może odrobinę zwolnić. Również w późniejszych latach rynek handlu spożywczego w Polsce powinien się rozwijać - zdaniem Jeronimo Martins - na poziomie ok. 3 proc. rocznie. Warto jednak zauważyć, że są to przewidywania z czasów przed dotarciem pandemii COVID-19 do Polski.

Jeśli jednak prognozy zawarte w raporcie Jeronimo Martins się sprawdzą, to prawdopodobnie już w 2020 r., a najdalej w 2021 r. wartość rynku handlu spożywczego w Polsce przekroczy 300 mld zł.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.