12.03.2020/09:28

Wędliny paczkowane w ofensywie

Rynek wędlin paczkowanych w Polsce, mimo że w ostatnich latach nieco wyhamował, nadal rozwija się całkiem dynamicznie. To efekt zyskującego na znaczeniu trendu convenience, a także stałego rozwoju kanału dyskontów.

Już 5,5 mld zł warta jest kategoria wędlin paczkowanych stałowagowych (uwzględnione są dyskonty) w Polsce. Między styczniem a grudniem 2019 roku urosła ona o 6,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2018 – wynika z danych udostępnionych „Wiadomościom Handlowym” przez agencję badawczą Nielsen. Tempo wzrostu tego rynku zostało więc zachowane (w latach 2016-2017 rósł on w tempie nawet 12 proc.). Jednak aktualnie notowana dynamika jest wyższa od dynamiki wzrostu całego sektora spożywczego, która obecnie, jak wynika z wyliczeń firmy PMR, kształtuje się na poziomie około 4 proc. rok do roku.

Jak z kolei wynika z informacji udostępnionych nam przez GfK Polonia, udział wędlin paczkowanych w całej kategorii wędlin systematycznie rośnie. – W 2019 roku wynosił on niemal 41 proc. w ujęciu wolumenowym i około 38 proc. w ujęciu wartościowym. Obserwujemy stały wzrost znaczenia produktów pakowanych w zakupach kategorii wędlin. Dla porównania jeszcze 4-5 lat temu było to tylko nieco ponad 30 proc. Rocznie każde gospodarstwo domowe w Polsce kupuje średnio prawie 70 opakowań wędlin, a zakupów takich produktów dokonuje ponad 37 razy w roku. Warto podkreślić, że w ubiegłym roku większa liczba gospodarstw domowych w Polsce dokonała zakupu wędlin paczkowanych niż sprzedawanych na wagę – mówi Grzegorz Mech, strategic insight manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Najważniejszym segmentem wędlin paczkowanych według danych Nielsena od lat pozostają parówki i frankfurterki, które odpowiadają za ponad 27 proc. udziału sprzedaży tej kategorii. Na drugim miejscu plasują się kiełbasy tradycyjne z udziałem na poziomie 15,6 proc. Najniższy stopień podium to szynki i udziały na poziomie blisko 13,7 proc. sprzedaży.

Parówki inne niż kiedyś

Na taki stan rzeczy wpływ ma przynajmniej kilka czynników. Jednym z najważniejszych jest stały wzrost sprzedaży dyskontów. Jak wynika z wyliczeń firmy Edge by Ascential, ich średnie roczne tempo wzrostu sprzedaży w Polsce będzie wynosiło około 8 proc. i będzie nieznacznie wolniejsze jedynie od tempa wzrostu sprzedaży w Wielkiej Brytanii (9 proc.). To o tyle istotne, że kanał dyskontów odpowiada za ponad trzy czwarte sprzedaży wartościowej wędlin paczkowanych. Polscy konsumenci, robiąc zakupy w dyskontach, chętnie sięgają wobec tego po oferowane tam paczkowane wędliny. Co prawda niektórzy dyskonterzy, jak chociażby Biedronka, na nowo wrócili do pomysłu ustawiania lad mięsno-wędliniarskich, jednak ten projekt ma być dostępny tylko w wybranych sklepach.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.