29.10.2022 / 15:27
StoryEditor

Wellbeing daje zarobić. Euromonitor International analizuje ważny trend na rynku FMCG

Ponad połowa Polaków twierdzi, że szuka zdrowych składników w produktach spożywczych (fot. Shutterstock)
Większa dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne – przekłada się coraz częściej na trendy w wielu kategoriach z rynku FMCG. Napoje oraz wyroby tytoniowe* nie są tu wyjątkami. Czym w ich przypadku wyraża się trend wellbeing i jaka jest jego siła?

W tegorocznej edycji badania "Health and Nutrition", przeprowadzanego cyklicznie przez Euromonitor International, ponad połowa Polaków (58 proc.) zadeklarowała, że szuka zdrowych składników w żywności i napojach, a blisko połowa (45 proc.) stwierdziła, że uważnie czyta informacje dotyczące wartości odżywczych na etykietach produktów spożywczych. Jednocześnie 38 proc. respondentów aktywnie monitoruje to, co je, aby kontrolować swoją wagę, a 18 proc. jest na diecie i próbuje schudnąć.

Co ciekawe, dane z lat 2019–2022 pokazują, że odsetek badanych będących na diecie spada w każdej grupie wiekowej. Może to oznaczać, że Polacy są zmęczeni pandemią i wolą unikać samoograniczeń, co jest czynnikiem pozytywnym dla konsumpcji. Pozostałe postawy (szukanie zdrowych składników w żywności i napojach, uważne analizowanie etykiet pod kątem informacji o składnikach odżywczych oraz monitorowanie jadłospisu) także stają się mniej popularne wśród wszystkich respondentów, z wyjątkiem tych reprezentujących pokolenie Z. Może to wskazywać, że starsze generacje konsumentów w Polsce skupiają się dzisiaj na innych rzeczach, takich jak rosnące ceny czy niepewna sytuacja gospodarcza. Natomiast pokolenie Z przeciwnie – bardziej troszczy się o własne zdrowie, tym samym napędza trend dbania o siebie.

Używki z gatunku mniej szkodliwych

Siła tego trendu zależy też od kategorii produktów, jakie bierzemy pod uwagę. Jest on mniej zauważalny przede wszystkim w napojach alkoholowych i wyrobach tytoniowych. Co nie znaczy jednak, że nie występuje w nich wcale. Dbanie o siebie często wiąże się w przypadku tych kategorii z wyborem nie do końca "zdrowszych", ale raczej "mniej szkodliwych" alternatyw i bardziej świadomą konsumpcją.

Postawy te znajdują wyraz w rosnącej popularności piwa, wina, cydru czy koktajli gotowych do spożycia (RTD) w wydaniach bezalkoholowych i niskoalkoholowych a także piciu mniejszej ilości alkoholu, ale za to lepszego, sięganiu po trunki naturalne, organiczne i niskokaloryczne.

W przypadku wyrobów tytoniowych na trend wellbeing odpowiadają produkty do waporyzacji i podgrzewany tytoń, które są uważane za mniej szkodliwe metody dostarczania nikotyny do organizmu. Warto wspomnieć, że moda na te rozwiązania jest również związana z premiumizacją. Przetrwanie i dalszy rozwój tych dóbr zależy od zachowania przez nie reputacji mniej szkodliwych, ponieważ 92 proc. Polaków przy podejmowaniu decyzji o rodzaju konsumowanej nikotyny lub wyrobów tytoniowych bierze pod uwagę ich wpływ na zdrowie. Dla dalszych losów tej kategorii kluczowe są też regulacje prawne.

Gorące trendy

Napoje gorące i bezalkoholowe nadal dostosowywane są do wymagań konsumentów, przede wszystkim tych dotyczących mniejszej ilości cukru w składzie. Producenci stawiają też na dostarczanie kupującym nowych korzyści funkcjonalnych.

Rozwój kategorii kawy, kawy RTD, energetyków oraz napojów typu cola, napędza kofeina, która pozostaje głównym "superskładnikiem" dodającym energii występującym w produktach tego typu. Jednocześnie zaostrzająca się konkurencja między kawiarniami, a także rosnące zainteresowanie zdrowszym stylem życia – obserwowane zwłaszcza wśród młodszego pokolenia – zwiększają popyt na kawę o obniżonej zawartości kofeiny oraz dodatki do kawy, takie jak bezlaktozowe, roślinne lub organiczne mleko.

Herbata jest również znana z właściwości pobudzających, a dodatkowo zapewnia inne funkcje w zależności od składu i obróbki. Oferta herbat i mieszanek ziołowych dostępnych na polskim rynku staje się coraz bardziej różnorodna. Producenci wprowadzają do sprzedaży mieszanki owoców i ziół, które łączą przyjemny smak oraz korzyści zdrowotne, takie jak wspieranie odporności, łagodzenie stresu, wspomaganie trawienia.

Na popularności zyskują napoje wzbogacone w witaminy i mikroelementy. Konsumenci poszukują też produktów na bazie czystego kakao, karobu (zmielonych na proszek nasion znajdujących się w strączkach drzewa karobowego, nazywanego też szarańczynem strąkowym lub chlebowcem świętojańskim) i cykorii. Kawa i herbata organiczna lub bio pozostają rynkową niszą, ale są produktami dobrze widzianymi w sklepowej ofercie, dostępnymi już pod markami własnymi sieci handlowych.

Wysyp innowacji

Bardzo duże zmiany na rynku napojów bezalkoholowych wywołało wprowadzenie w Polsce w 2021 r. tzw. podatku cukrowego. Spowodował on eksplozję nowości we wszystkich kategoriach napojów, jednocześnie podnosząc ich ceny.

Soki owocowe i warzywne, zwłaszcza jabłkowy i buraczany, lub naturalne słodziki, takie jak stewia, miód lub fruktoza, są często wykorzystywane przez producentów, aby zaspokoić trend związany ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem oraz ominąć konieczność uiszczania opłaty cukrowej (zwolnione są z niej napoje, które zawierają minimum 20 proc. soków owocowych, warzywnych lub owocowo-warzywnych, a jednocześnie zawartość cukrów na 100 ml wynosi w nich nie więcej niż 5 gramów – przyp. red.).

Gracze z tej branży wprowadzają też do sprzedaży propozycje stworzone z naturalnych, organicznych i certyfikowanych biologicznie składników. Pozostaje to w zgodzie z oczekiwaniami konsumentów, którzy unikają produktów zawierających sztuczne słodziki i konserwanty. Polacy poszukują też napojów bezalkoholowych przynoszących dodatkowe korzyści zdrowotne lub funkcjonalne. Mogą one zawierać kwiaty czarnego bzu wspomagające układ oddechowy, mieszanki ziół wzmacniające odporność, prebiotyki i probiotyki wspomagające układ trawienny oraz guaranę zwiększającą poziom energii.

Składnikiem, który coraz częściej pojawia się w napojach bezalkoholowych, ale także alkoholowych typu piwo, jest również kannabidiol (CBD) uznawany za substancję, która łagodzi ból, ułatwia zasypianie i poprawia jakość snu. Za wzrost sprzedaży produktów z CBD w Polsce odpowiadają konsumenci dbający o zdrowie.

Zdrowe przyjemności

Powszechnie uważa się, że napoje (głównie gazowane i alkoholowe) oraz wyroby tytoniowe to produkty "przyjemnościowe". Czynniki takie jak pandemia, odkrywanie nowych form, składników i funkcji wyrobów tego typu, powoduje, że konsumenci zmieniają swoje zwyczaje. W efekcie kupujący będą oczekiwać od nich dodatkowych benefitów (pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego, zdrowie psychiczne, sen, poziom energii i odporności), co będzie motorem napędowym innowacji. W najbliższej przyszłości znaczenie będzie miała również cena tych produktów.

Pokazuje to badanie "Euromonitor Lifestyle", przeprowadzone w pierwszym półroczu br., w którym największy odsetek Polaków jako najbardziej preferowaną wskazał żywność o lepszym smaku (57 proc.), a następnie tę w niskiej cenie (53 proc.), o właściwościach zdrowotnych i odżywczych (48 proc.) oraz całkowicie naturalną (41 proc.). Pomimo przesunięcia uwagi konsumentów z korzyści zdrowotnych na przystępne ceny te pierwsze nadal będą liczyły się przy wyborze napojów i wyrobów tytoniowych.

* Według Euromonitor International napoje i wyroby tytoniowe obejmują napoje alkoholowe, gorące i bezalkoholowe, a także produkty zawierające konopie indyjskie i tytoń

Autor artykułu: Dmitrij Gerok, starszy analityk w oddziale Euromonitor International w Wilnie. Koordynuje badania rynku napojów alkoholowych, napojów gorących i bezalkoholowych, a także wyrobów tytoniowych i konopnych w regionie Europy Wschodniej. Odpowiada za treść i jakość podawanych danych, ponadto asystuje i doradza klientom z wyżej wymienionych branż.

www.euromonitor.com

Powyższy artykuł pochodzi z nr 5/2022 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.     

05.09.2025 / 16:29
StoryEditor
Action wchodzi na pole Rossmanna? Klienci kupują w sklepach dyskontera coraz więcej kosmetyków

Serwis "LSA" opublikował ciekawe dane dotyczące działalności sieci Action na francuskim rynku, na którym operator systematycznie umacnia swoją pozycję. Według danych NielsenIQ, marka notuje imponujący wzrost lojalności klientów w segmencie DPH, czyli produktów związanych z drogerią, perfumerią i higieną. Jeśli w na polskim rynku Action postawi na mocniejszy rozwój tej oferty, to mogą to odczuć najwięksi gracze drogeryjni, np. Rossmann. Okazuje się, że dla dyskontów bazar to nie wszystko.

Do Action po tusz do rzęs i papier toaletowy

Z analizy NielsenIQ opublikowanej przez "LSA" wynika, że do czerwca 2025 roku przeciętny kupujący w kategorii DPH przeznaczał śred...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.09.2025 / 09:45
StoryEditor
Armia Rosji ze stratami. Sieć zamyka swoje sklepy nawet w Moskwie
Armia Rosji ze stratami. Sieć zamyka swoje sklepy nawet w Moskwie (fot. Facebook.com/Sklep Armia Rosji w Niżnym Nowogrodzie)

Zamykane są sklepy marki Armia Rosji. To sieć marki odzieżowej bazująca przez lata na licencji z rosyjskiego MON. Sieć zamyka aż 35 placówek, w tym tę flagową w Moskwie. Czy to koniec sieci?

W artykule przeczytasz:

  • Trwa likwidacja sklepów marki Armia Rosji
  • Sklepy marki Armia Rosji kontrolowane przez Wojentorg
  • Czy sieć będzie się rozwijać czy czeka ją stagnacja?
  • Kłopoty byłego szefa sieci sklepów marki Armia Rosji

Trwa likwidacja sklepów marki Armia Rosji

Jak donoszą The Moscow Times oraz portal mash.ru, właśnie rozpoczęła się likwidacja sklepów marki Armia Rosji ("Армия России"). Jest to rosyjska marka odzieżowa, która łączy w sobie styl casualowy z militarną estetyką. Sieć sklepów należy do koncernu AO Wojentorg (AО "Военторг").

Media moskiewskie wskazują, że sklepy w Moskwie, Petersburgu, Kaliningradzie i Engels już są zamykane. Nawet zdemontowany został szyld ze sklepu flagowego marki Armia Rosji przy bulwarze Nowinskim w Moskwie. Według rosyjskich dziennikarzy, zlikwidowanych zostanie łącznie aż 35 sklepów marki Armia Rosji.

W zamykanych sklepach trwa wyprzedaż asortymentu. Po znacznie niższych cenach sprzedawane są m.in. paski, suche racje żywnościowe, spodnie khaki, ubrania wojskowe oraz sprzęt paramilitarny. Mają zostać zwolnieni także pracownicy tych placówek.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 68% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. wrzesień 2025 20:45