21.04.2020/14:11

Wielkanocny koszyk w małych sklepach większy o połowę. Spadła liczba wizyt

Najnowsze dane dostarczone przez system M/platform pokazują, że przedświąteczna liczba wizyt w małych sklepach spadła o 30 proc. względem ubiegłego roku, podczas gdy średni koszyk wzrósł o prawie 50 proc. Równocześnie, wzrosty w poszczególnych kategoriach wskazują na coraz większe urozmaicenie tegoż koszyka.

Zdaniem ekspertów pandemia koronawirusa zmieniła obyczaje zakupowe konsumentów. Jednym z efektów tej zmiany jest to, że rzadziej odwiedzają małe lokalne sklepy, ale kupują tam dużo więcej niż poprzednio, zarówno jeśli chodzi o sumę wydatków jak i o średnią wartość każdorazowego zakupu. Najnowsze dane dostarczone przez system M/platform pokazują, że w przedświątecznym tygodniu obroty w handlu tradycyjnym były o 40% wyższe niż przed rozpoczęciem kryzysu wywołanego przez pandemię koronawirusa, czyli na poziomie boom’u zakupowego z tygodnia, w którym ogłoszono zamknięcie szkół. Liczba paragonów, a zatem częstotliwość wizyt, w małych sklepach odbiła nieznacznie w górę względem tygodnia poprzedniego, ale nadal była o 14% niższa niż przed kryzysem. Średnia wartość koszyka konsekwentnie szybowała w górę osiągając poziom podwyższony o 63%.

W porównaniu z minionym rokiem średni obrót w małych sklepach w przedświątecznym tygodniu wzrósł o niecałe 4,5%, ale liczba wizyt spadła o rekordowe 30%, zaś średnia wartość koszyka była o niemal 50% większa.

Koszyk coraz bardziej urozmaicony

Przedświąteczny wzrost obrotów w małych sklepach widoczny był także na poziomie poszczególnych kategorii produktowych, w szczególności tych, które uprzednio były domeną sklepów wielkopowierzchniowych. Liderami wzrostu obrotów były mrożonki (+115 proc. w porównaniu do średniej z lutego), sosy i przyprawy (+104 proc.), konserwy (+92 proc.), dodatki do domowych wypieków (+65 proc.) oraz przetwory owocowo warzywne (+57 proc.). Podobnie zachowały się też środki czystości (+53 proc.) oraz higieny osobistej (+38 proc.). I nie jest to tylko skutek naszych świątecznych tradycji, lecz przedłużenie trendu narastającego od kilku tygodni. Wszystkie te kategorie, oprócz wzrostu obrotów, konsekwentnie od 5 tygodni notują także wzrosty liczby paragonów w małych sklepach – rekordziści to mrożonki (+87 proc.), sosy i przyprawy (+56 proc.) oraz konserwy (+54 proc.).

Na osobną szczególną uwagę zasługuje nabiał, który będąc liderem wzrostu w zakresie średniej wartości koszyka (+53 proc.), bardzo wyraźnie odzwierciedla też umacniający się trend rzadszych i większych zakupów. Od 4 tygodni notuje on narastające wzrosty obrotów, przy równoczesnej obniżonej liczbie transakcji. Podobnie zachowują się napoje bezalkoholowe oraz słodkie i słone przekąski.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.