30.08.2016/14:09

Wielkie poszukiwania inwestorów dla krajowych sieci handlowych

Po sieci Delikatesów Alma, należąca do spółki Emperia Holding sieć Stokrotka poinformowała, że rozważa pozyskanie inwestora lub partnera strategicznego. Stokrotka i Alma, choć znajdują się w zupełnie różnej sytuacji, z równą uwagą analizują dostępne im opcje strategiczne.

Alma Market osiągnęła w pierwszym kwartale przychody ze sprzedaży na poziomie 0,719 mld zł (ze stratą operacyjną na poziomie ok. 8 mln zł), zaś Stokrotka 1,213 mld zł (z zyskiem 7,8 mln zł). Pierwsza z wymienionych sieci ma ok. 50 sklepów, druga 348. O ile Alma musi zmierzyć się obecnie z narastającymi od wielu miesięcy problemami, więc przede wszystkim szuka sposobu na wyjście z trudnej sytuacji, o tyle segment detaliczny Grupy Emperia rozwija się bardzo dobrze, zatem zarząd firmy koncentruje się po prostu na znalezieniu najbardziej optymalnej drogi dalszego intensywnego wzrostu.

Władze Alma Market przyznają, że na obecnym etapie przeglądu wszystkie opcje są rozważane, w tym „poszukiwanie dla Almy inwestora branżowego, utrzymanie istniejącej struktury właścicielskiej, jak również poszukiwanie inwestora finansowego.” Decyzje związane z wyborem konkretnej opcji przez zarząd Almy nie zostały jeszcze podjęte, jednak nie da się ukryć, że kondycja delikatesów nie prezentuje się najlepiej, czego konsekwencją są puste półki w należących do sieci sklepach. Niepokojącym sygnałem jest też postępująca sukcesywnie wyprzedaż działek, na których stoją sklepy Almy - tylko po to, aby potem wydzierżawić te same działki od nowego właściciela.

Z kolei władze Emperii uważają, że szansą na skokowe zwiększenie skali działalności jest dla ich segmentu detalicznego akwizycja i konsolidacja rynku. Jak zaznacza Dariusz Kalinowski, prezes Emperia Holding, jego firma chce być dobrze przygotowana do możliwości potencjalnych zakupów. W tym celu podjęła decyzję o rozpoczęciu analizy opcji strategicznych.

Przypomnijmy jednak, że niedawno Stokrotka prosiła swoich dostawców o rabat 1,4 proc., co było tłumaczone obciążeniami związanymi z nowym podatkiem handlowym. Co gorsza, Emperia może dostać karę 250 mln zł w związku z nieprawidłowościami przy sprzedaży Tradisu. Można zastanawiać się, czy nie jest to przyczyna szukania inwestora? Jak zapewniali w trakcie spotkania z analitykami przedstawiciele spółki, analiza opcji strategicznych ma na celu skokowe zwiększenie skali spółki, a nie jest próbą wyjścia z kłopotliwej sytuacji związanej z kontrolą i możliwą zapłatą podatku od transakcji ze sprzedaży Tradisu.

Jakkolwiek, bez względu na przyczyny wygląda na to, że proces konsolidacji polskiego handlu w najbliższym czasie może przyspieszyć. Władze Emperii zapowiadają, że chcą zbudować silny, krajowy podmiot w branży handlowej, który będzie przeciwwagą dla zagranicznych operatorów handlowych. Dlatego chcą konsolidować rynek i szukają okazji do przejęć, w tym także dużych podmiotów (krajowych i zagranicznych), których obroty sięgają 1 mld zł.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.