18.09.2020/16:24

Wildberries uruchomi w Polsce sprzedaż żywności przez internet. Rosjanie będą rozglądać się wśród polskich producentów [WYWIAD]

– Zgodnie z naszymi planami w sprzedaży pojawią się produkty z kategorii zdrowie, sprzęt AGD, elektronika i oczywiście produkty spożywcze światowych producentów, w tym polskich – mówi w rozmowie w wiadomoscihandlowe.pl Wiaczesław Iwaszczenko, dyrektor ds. rozwoju Wildberries.

Platforma Wildberries rozpoczęła działalność w Polsce w styczniu tego roku, kiedy nic nie wskazywało na to, że wkrótce rzeczywistość gospodarcza będzie wyglądać zgoła inaczej – jakie plany mieliście pierwotnie i w jakim stopniu trzeba było je korygować później?

Nikt nie był przygotowany do pandemii, która tak znacząco zmieniła dotychczasowy układ życia społeczeństwa i biznesu. Dziś możemy powiedzieć, że stała się ona prawdziwym stress-testem dla całej gospodarki światowej. My również musieliśmy szybko przebudować nasze procesy biznesowe, aby dostosować się do nowych realiów.

Naszym podstawowym zadaniem w tym okresie było zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i klientom, dlatego jak najszybciej przeorganizowaliśmy pracę punktów odbioru zamówień Wildberries we wszystkich siedmiu krajach obecności firmy: zastosowaliśmy oznaczenia, które pomogły odwiedzającym zachować dystans społeczny, zainstalowaliśmy stacje do dezynfekcji rąk, wprowadziliśmy grafik regularnego sprzątania stosując środki dezynfekujące, zapewniliśmy wszystkim pracownikom maski i rękawiczki, a w razie potrzeby udostępniliśmy je też naszym klientom. Wprowadziliśmy również usługę bezdotykowej kurierskiej dostawy towaru pod drzwi. Ta usługa jest całkowicie bezpłatna dla naszych klientów, niezależnie od miejsca ich zamieszkania.

Na które kategorie towarów wzrosło zapotrzebowanie w czasie pandemii, a które stały się mniej popularne? Czy coś się zmieniło obecnie?

W ciągu ostatnich kilku miesięcy mogliśmy obserwować, jak zmieniają się preferencje konsumenckie naszych polskich odbiorców na tle pojawienia się i osłabienia ograniczeń spowodowanych kwarantanną. Przykładowo wiosną tego roku, kiedy znaczna część mieszkańców kraju przeniosła się do pracy zdalnej do domu, preferencje naszych polskich nabywców zmieniły się z ubrań biznesowych i wizytowych przeznaczonych do pracy biurze na luźne i swobodne.

Szczególnie popularne w Wildberries w tym okresie były ubrania, w których wygodnie jest spędzać czas w domu lub poza miastem: dresy, bluzy, T-shirty, piżamy i domowe obuwie. Natomiast w maju, kiedy ograniczenia zaczęły słabnąć i ludzie zaczęli wracać do swojego normalnego trybu życia, w zamówieniach naszych klientów z Polski pojawiły się kurtki i koszule, sportowe buty, spodenki i sukienki, a także bardziej formalne ubrania, które najczęściej kupujemy do biura.

W czerwcu i lipcu odnotowaliśmy wzrost popytu na towary, które zwykle kupuje się, aby sprawić sobie przyjemność: akcesoria - dodatki do ubrań, kosmetyki, artykuły wyposażenia wnętrz. A teraz – wraz z początkiem roku szkolnego – obserwujemy, że kupujący aktywnie zamawiają piórniki, długopisy i ołówki, zeszyty, notesy i papier kolorowy dla dzieci. W sierpniu odnotowaliśmy również wzrost popytu na płaszcze przeciwdeszczowe, kurtki sezonowe, kurtki skórzane ze względu na deszczową pogodę.

Czy Wildberries planuje wprowadzić do sprzedaży w Polsce produkty spożywcze? 

Obecnie koncentrujemy się na rozwoju asortymentu, który już wprowadziliśmy na naszą polską stronę internetową, są to: ubrania, buty i dodatki, kosmetyki i zabawki. Jednocześnie na pl.wildberries.eu sukcesywnie pojawiają się nowe kategorie. Na przykład, w maju dla naszych klientów z Polski pojawiły się towary do domu: naczynia, pościel, akcesoria do kuchni i łazienki, a w czerwcu akcesoria imprezowe, artykuły papiernicze i artykuły dla zwierząt.

Zgodnie z naszymi planami w przyszłości w sprzedaży pojawią się produkty z kategorii zdrowie, sprzęt AGD, elektronika i oczywiście produkty spożywcze światowych producentów, w tym polskich.

Wildberries to duży międzynarodowy internetowy detalista - marketplace, który istnieje na rynku od 15 lat. Geografia obecności firmy obejmuje siedem krajów: Rosję, Polskę, Słowację, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan i Armenię. Obroty Wildberries w 2019 roku wzrosły o 85 proc. do 3,4 mld dolarów, a w pierwszej połowie 2020 roku - o 97 proc. do 2,5 mld dolarów. Od maja 2020 roku w Wildberries przetwarzanych jest codziennie 780 tys. zamówień. Firma posiada łącznie ponad 25 tys. punktów odbioru zamówień. Asortyment Wildberries obejmuje odzież i obuwie, akcesoria, kosmetyki, produkty dla dzieci, sprzęt AGD i elektronikę oraz wiele innych. Platforma ma ponad 33,5 mln użytkowników.
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także