24.10.2018/15:14

Właściciele zwierząt uważnie czytają etykiety

Rozmowa z Jerzym Nieradzikiem, dyrektorem sprzedaży w firmie Vitakraft Chovex

Co napędza polski rynek produktów dla zwierząt i jakie perspektywy rozwoju rysują się przed nim?

Kategoria produktów dla zwierząt od kilku lat rozwija się dynamicznie. Nic nie wskazuje na to, aby sytuacja uległą zmianie, w związku z tym spodziewamy się utrzymania trendu wzrostowego. Na znaczeniu zyskuje przede wszystkim sprzedaż produktów wysokiej jakości i generalnie z segmentu premium. To właśnie te produkty napędzają rynek karmy i przekąsek dla zwierząt.
 
Czy jest na nim jeszcze miejsce dla nowych graczy i produktów?
 
Rynek nie lubi stagnacji. Każde nowatorskie i innowacyjne rozwiązanie jest zazwyczaj chętnie przez niego przyjmowane. To właśnie nowe produkty lub te, z odświeżonym opakowaniem często najbardziej interesują klientów. Jako Vitakraft, co roku staramy się wypuszczać wiele innowacyjnych produktów, które zazwyczaj szybko znajdują swoich nabywców. Przykładem może być karma mokra dla kotów Poesie w szalkach i saszetkach oraz miękkie przysmaki zarówno dla psów i kotów. Szczególne wysokie zainteresowanie nowościami zauważamy w sklepach specjalistycznych. Oferta tego typu kanału sprzedaży jest bardzo dynamiczna i ze względu na wprowadzane przez producentów nowości szybko zmienia się.

Które kanały będą w najbliższym czasie odgrywały najistotniejszą rolę w sprzedaży produktów dla zwierząt? Jak Vitakraft odnajdujecie się w każdym z nich?

Jesteśmy obecni w praktycznie każdym kanale sprzedaży, począwszy od kanału nowoczesnego, mającego największy udział w sprzedaży produktów dla zwierząt, poprzez kanał specjalistyczny, czyli hurtownie i sklepy zoologiczne oraz sklepy DIY [ang. Do It Yourself – Zrób to sam - sklepy z artykułami do domu i ogrodu – red.]. Każdy z nich posiada odrębną specyfikę, ale wszystkie są dla nas jednakowo ważne w kontekście dalszego rozwoju.
 
Czy można wyróżnić najistotniejsze zmiany upodobań konsumenckich, z którymi mamy obecnie do czynienia w kategorii pet food?

Obserwujemy przede wszystkim zmiany związane z trendem convenience. Do podstawowych produktów nie należą już tylko karmy mokre czy suche, ale również przysmaki. Zauważamy także coraz większe zapotrzebowanie na produkty w poręcznych, spacerowych opakowaniach i gramaturach. W naszym przypadku dużym zainteresowaniem cieszą się mięsne przysmaki dla psów Beef Stick oraz dla kotów Cat Stick. Ta gama została ostatnio rozszerzona o miękkie warianty w mniejszych opakowaniach. Ponadto postępująca humanizacja zwierząt powoduje, że właściciele psów i kotów sięgają po lepsze wyroby. Kwestia jakości produktów zawsze była i będzie dla nas podstawowym wyznacznikiem w produkcji naszego asortymentu. Dla właścicieli zwierząt istotne jest to, aby wyroby nie zawierał sztucznych barwników i konserwantów oraz dodatkowego cukru. Właśnie na rozwój takich produktów chcemy postawić w przyszłości.

Właściciele zwierząt to uważni czytelnicy etykiet produktów dla swoich pupili?

Każdy, kto traktuje swojego pupila jak członka rodziny weryfikuje produkty, które mu podaje. Informacje na etykiecie i opakowaniu produktu to pierwsza rzecz, z którą zapoznaje się klient. Przekaz musi być jasny i zrozumiały. Ich brak eliminuje produkt w oczach konsumenta. W związku z tym na froncie naszych opakowań staramy się umieszczać informacje np. o zawartości mięsa w naszych wyrobach.

Czy Pana zdaniem półki z produktami dla zwierząt w Polskich sklepach są odpowiednio rozbudowane? Które formaty sklepów mają w tej kwestii do poprawienia najwięcej?

Zmiany na lepsze możemy zaobserwować we wszystkich formatach sklepowych. Najszybciej i najwięcej produktów na półkach najszybciej przybywa w hipermarketach. Moim zdaniem pole do popisu w tej kwestii nadal mają supermarkety. Najistotniejsze jest jednak to, żeby zaproponować kupującemu możliwość wyboru. Różnorodność zarówno, jeżeli chodzi o karmy suche i mokre, jak i przekąski, może dać detaliście szybie wzrosty sprzedaży w kategorii produktów dla zwierząt.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.